Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media.

Polaris Media fra minus til pluss: Øker resultatet med over 700 millioner

Etter minus i 2023, har Polaris hatt en kraftig vekst i resultatet. 

Publisert Sist oppdatert

Onsdag la Polaris Media frem årsrapporten for 2024.

Driftsinntektene for Polaris Media-konsernet endte på 3.598 millioner kroner i 2024, mot 3.644 millioner kroner året før. 

Til tross for en mindre nedgang i inntektene økte driftsresultatet markant. EBITDA steg fra 191 til 278 millioner kroner, mens resultat før skatt gikk fra -82 til 698 millioner.

Brukerinntektene vokste med seks prosent sammenlignet med året før. Veksten var særlig sterk for rene digitale produkter, som økte med 26 prosent. Ved utgangen av året hadde konsernet 443.000 digitale abonnement.

Annonseinntektene utviklet seg svakere, og konsernet beskriver markedet som krevende. Polaris Media viser til at teknologi, inkludert kunstig intelligens, i økende grad tas i bruk for å effektivisere annonseproduksjon og tilpasse brukeropplevelsen.

– Den sterke utviklingen i brukermarkedet er det fremste beviset på at vi lykkes med journalistikken. I en tid preget av geopolitisk uro og usikkerhet er behovet for uavhengig og undersøkende journalistikk større enn noensinne, skriver konsernsjef Per Axel Koch i rapporten. 

Også årsresultatet viste en klar forbedring. I 2023 gikk konsernet med et underskudd på 51 millioner kroner, mens 2024 endte med et overskudd på 693 millioner kroner.

Selskapet peker på vekst i digitale brukerinntekter og reduserte kostnader som sentrale årsaker til resultatforbedringen. Samtidig har salg av aksjer i Finn.no bidratt til styrket finansiell posisjon og utbetaling av tilleggsutbytte. 

Konsernet solgte i fjor også Schibsted ASA-aksjer for over en milliard kroner. Pengene er planlagt som utbytte til aksjonærene. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS