
Ny rapport:
Kun en av fem kan forklare hva kunstig intelligens egentlig innebærer
Det viser en rapport Mynewsdesk har laget.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Selskapet Mynewsdesk har, i samarbeid med Mention, forsøkt å kartlegge hvordan kommunikatører, markedsførere og bedriftsledere bruker data i sin arbeidshverdag.
Undersøkelsen, som har fått navnet The Data-Driven Mindset, viser blant annet at kun 17 prosent av de spurte har så god forståelse av kunstig intelligens (AI) til at de kan forklare hva det kan brukes til, og hva det innebærer.
– Det råder en hype rundt AI, og det spås å revolusjonere PR- og kommunikasjonsbransjen på samme måte som internett gjorde. Likevel er det få som faktisk vet hvordan AI gjør det mulig å prosessere store mengde data i sanntid, sier Jonathan Bean i Mynewsdesk i en melding.
Se oversikten:
Kravene øker

Resultatet fra undersøkelsen viser videre at bare en av fem virksomheter regelmessig fatter beslutninger basert på data. Over halvparten, 54 prosent, sier de ikke har tid til å ta datadrevne beslutninger.
– Kravene til god kommunikasjon øker hele tiden. Vi vil ha verdistyrte varemerker som tar samfunnsansvar, og som gir oss skreddersydde kundeopplevelser. Den ligningen er ofte vanskelig å løse med menneskelige ressurser, sier Bean i meldingen.
Men det er ikke bare på AI-siden rapporten viser at mange bedrifter har utfordringer knyttet til kommunikasjonsstrategiene sine. 39 prosent av bedriftsledere sier de har en markeds- og kommunikasjonsstrategi, men den er ikke dokumentert. 29 prosent har ikke inkludert KPIer som kan måles i sine strategier og 20 prosent sier de aldri bruker data som beslutningsgrunnlag.
Hva mangler?
Rapporten har en oversikt over hva som kan være årsaken til at selskaper velger å gjøre det på sin måte. Det kan være en kombinasjon av kultur i selskapet, teknologi og ikke minst ferdigheter (skills/talent).
37 prosent av de spurte er enige i at det er kulturen i selskapet som mangler for å få på plass avgjørelser som er basert på innhentet data. Kun fem prosent av de spurte er «sterkt uenig» i at det er det selskapet savner.
