TV 2-sjef Olav T. Sandnes

TV 2-sjefen: – Vi må gasse og bremse samtidig

– Vi har folks oppmerksomhet nå, men vi må forberede oss på at kampen blir hardere i morgen, sier Olav T. Sandnes om 2025. 

Publisert

I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.

Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet TV 2-sjef Olav T. Sandnes. 

– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? 

– Utviklingen av generativ KI skjøt virkelig fart i år. De språkmodellene vi prøvde i desember i fjor, er allerede utdatert. Det var i 2024 mediebransjen virkelig kunne presentere KI for publikum. I forbindelse med valget i USA laget flere mediehus chatboter for seere og brukere. Vi er stolt av at vi våget å eksperimentere med vår egen KI-Kjetil, som svarte på 70 000 spørsmål på ca. fem døgn.

– Og hva forventer du skjer i 2025?

– Frem til nå har bruken av KI handlet mest om effektivisering og automatisering. Det vil fortsatt være viktig i en bransje som er i knallhard konkurranse. Men jeg tror vi også vil se mer kreativ bruk av dette verktøyet fremover, både mot sluttbruker og som støtte i undersøkende journalistikk. Vi har i hvert fall flere spennende prosjekter på gang. 

– Så er det viktigere og viktigere å kjenne sine seere og lesere. Det har vi snakket om og jobbet etter allerede noen år, men jeg tror det kommer til å skyte enda mer fart. Da kan vi lage de beste produktene og den beste journalistikken som treffer, blir sett og lest.

– Hva var den største utfordringen dere sto i 2024?

– For oss var det å gjennomføre et dessverre helt nødvendig kostnadskutt på 400 millioner kroner. Nesten halvparten av dette kuttet kan ses som en direkte følge av at det kom et uventet bortfall av nullmomsordningen for nyheter som ikke er i tekst og stillbilde. Vi kan ikke legge skjul på at det også rammer vår evne til å levere på et samfunnsoppdrag vi setter veldig høyt. 

– Utfordringene i fjor, i år og neste år, er også å henge med på endringene i folks vaner. Vi har folks oppmerksomhet nå, men vi må forberede oss på at kampen blir hardere i morgen. Og digitale medieplattformer fortsetter å spise fra tradisjonell TV-seing.  

– Så var selvsagt konkurransen fra utlandet sterk. Senest denne uken så vi statistikk på at vi som henter reklamepenger for å finansiere journalistikk også i 2024 tapte markedsandeler mot de globale Some- og søkegigantene. Parallelt må vi kjempe mot falske nyheter, og samtidig ta vare på troverdighet og legitimitet som redaktørstyrt mediehus.

 – Vi kan gjøre, og gjør allerede, mye selv, men vi er også helt avhengig av stabile rammebetingelser, og ingen snubletråder. Her er vi forventningsfulle med tanke på handling fra politikerne våren 2025 i forbindelse med momssaken. 

– Hva blir de største satsingene for dere neste år?

– Vi skal som allmennkringkaster fortsette å samle seerne våre til store øyeblikk, både underholdning og sport, og være en plass der alle kan finne noe de elsker. Så skal vi kjempe for fortsatt gjennomslagskraft med nyheter. 

– Det er en uløselig del av TV 2s DNA. Og samtidig en stor utfordring fordi vi beveger oss fra lineær-TV til strømming, og fordi deler av nyhetskonsumet flytter seg fra våre egne flater til sosiale medier. Det truer TV 2s evne til å finansiere journalistikk. Verdien av viktig journalistikk kan ikke måles i kroner og øre. Men det koster å lage den. Vi SKAL lykkes. 

– Og for å lykkes må vi ikke bare investere i teknologi og journalistikk, vi må også jobbe videre med kostnader og modernisere måten vi produserer nyhetene på. Og så må vi utrettelig utvikle journalistikken vår, slik at vi når både gamle og nye seer- og brukergrupper.

– Blir 2025 tiden for oppbemanning?

– Det korte svaret er nok dessverre nei, men vi må fortsette å gasse og bremse samtidig. Det betyr at vi må investere der løsningene ligger, og bremse kostnader på områder der vi skal gjøre mindre. Vi må rett og slett ha kommersiell teft og redaksjonell ryggrad, og jeg har troen på at det vil det alltid være etterspørsel etter de som både forstår teknologi og journalistikk

– Hvordan blir kampen mot de internasjonale strømmegigantene i året som kommer?

– Konkurransen vil bare øke fremover, derfor må vi fortsette å samarbeide her hjemme. Hva er det slagordet til Olympiatoppen igjen? «Samarbeide når vi kan, konkurrere når vi må».

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS