Tre PR-topper: Slik får du jobb i PR- og kommunikasjons­bransjen

Ekspertene gir flere gode tips til deg som er ung og drømmer om en jobb innenfor kommunikasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hvordan skaffer man seg egentlig jobb i PR- og kommunikasjonsbransjen? Akkurat nå er mange unge på let etter jobb - og har sikkert mange spørsmål på hvordan de skal sikre seg drømmejobben.

Medier24 har snakket med Therese Manus i Kommunikasjonsforeningen, Kristoffer Gustavsen i Geelmuyden Kiese og Ole Christian Apeland i Apeland om deres beste råd. 

 

– Tør å mene noe

Therese Manus er daglig leder for Kommunikasjonsforeningen. Hun legger vekt på at det alltid er positivt å vise seg som engasjert og aktiv.

– Allerede fra studietiden er det viktig å vise at man er ivrig og bidra gjerne frivillig på det som skjer der du holder til. Enten det er studentmedier, lokale foreninger eller hobbyer, sier Manus.

Therese Manus er daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.

Hun trekker fram viktigheten av å skille seg ut og vise seg frem.

– Hvis du mener noe, og tør og har lyst til å delta i debatten, gjør det, sier hun.

Hun mener at for å få jobb i kommunikasjonsbransjen, er man ikke nødt til å ha utdanning fra industrien.

– Det er mange som har kommunikasjonsfaglig utdanning, men det er også andre fag man kan bruke for å komme inn. Ikke føl deg hemmet om du ikke nødvendigvis har akkurat den spissede utdanningen innen den retningen du vil, sier Manus. 

 

– Forstå andre mennesker 

Kristoffer Gustavsen i Geelmuyden Kiese.

Kristoffer Gustavsen er rådgiver og juniorpartner i Geelmuyden Kiese. Han mener de mest spennende kandidatene er de som er sultne.

– I kommunikasjonsbransjen trenger du mange av de samme egenskapene som i andre jobber, nemlig at det viktigste er at du er interessert og har et ønske om å lære mer, sier Gustavsen.

Geelmuyden Kiese består av et bredt spekter av arbeidsfolk og mange av deres ansatte har ulik bakgrunn og utdannelse. Gustavsen er opprinnelig jurist og sier selv at det kan være en styrke at ikke alle har lik utdannelse.

Noe av det viktigste med utdanning er hvordan man forvalter den kunnskapen man har og hvordan man bruker den i jobben. Omtrent alle utdannelser og ulike perspektiver er jo spennende for kommunikasjonsbransjen, sier Gustavsen.

– Det handler om å forstå andre mennesker, avslutter han. 

 

Får mange dårlige søknader

Ole Christian Apeland i Apeland.

Ole Christian Apeland er administrerende direktør i Apeland og har rekruttert særdeles mange inn i faget.

Apeland kan fortelle at for å få jobb i kommunikasjonsbransjen bør man være generelt samfunnsinteressert og trives med å presentere. I tillegg til dette er Apeland klar på at for å få jobb i kommunikasjonsbransjen, er det nødvendig at man må kunne skrive - og at det er en fordel med journalistisk erfaring.

– Det fine med det er at det er ganske lett å skaffe seg journalistisk erfaring. Du kan jobbe frilans i lokalavis eller bransjeavis, sier han.

Når Apeland rekrutterer er det viktig at søkerne gjør et ordentlig arbeid med søknaden, og igjen - skriver godt.

– Jeg blir forbauset over hvor mange dårlige søknader jeg får, forteller direktøren.

I likhet med Manus trekker Apeland også frem viktigheten av å gjøre andre ting enn å bare gå på skole.

– Alt som viser at du er engasjert er positivt, enten det er skolerevy eller verv. Jeg er mer opptatt av det enn karakterer, avslutter Apeland. 

Powered by Labrador CMS