Høsten 2017 la Medietilsynet ut en tilbudsinvitasjon på ny grafisk profil.
I invitasjonen var det ikke spesifisert noen prisramme.
Tilbudet skulle imidlertid inneholde ny logo, typografi, farger, bildestil, grafiske elementer, skrifttyper og tekst, maler og retningslinjer for digitalt utrykk.
Fire leverandører ble invitert til å gi tilbud: Bly AS, Scandinavian Design Group, Creuna AS og Nordstrøm Design AB.
Creuna AS leverte ikke tilbud, mens Nordstrøm Design AB valgte å trekke sitt tilbud på grunn av manglende leverandørkapasitet.
Ifølge anskaffelsesprotokollen var anslått prisramme på mellom 300.000 kroner og 400.000 kroner.
Den dyreste tilbyderen vant anbudet
Scandinavian Design Group vant invitasjonen, til tross for at de leverte det dyreste tilbudet.
I anskaffelsesprotokollen står det: «Pristilbudet til øvrige tilbydere er noe lavere enn tilbudet til SDG. Med bakgrunn i ovennevnte og pris sin betydning i vurderingen (30 pst. vekt), har totalprisen allikevel ikke fått avgjørende betydning for valget vårt.»
Kvalitet var i tilbudsinvitasjonen vektet med 70 prosent. Kriteriet omfattet kompetanse og erfaring til tilbudt team, og løsningsbeskrivelse og plan for arbeidet.
Prislappen ble på 770.928 kroner.
– Anslaget var nok noe lavt, sier Kristine Meek, kommunikasjonsdirektør i Medietilsynet.
Implementering: 320.000 kroner
Utvikling av ny visuell identitet ble anslått av anbudsvinner Scandinavian Design Group til å være på 450.000 kroner. Det inkluderer blant annet ny logo, fargevalg, fonter og grafikk.
– I tillegg til utviklingskost på 450.000 kroner, kommer kostnader til implementering som ligger som opsjoner i tilbudet som er lagt til grunn for avtalen. Implementeringskostnader gjelder blant annet nye bilder, skilt, nettsider og annet materiell, sier Meek.
Til sammen havnet implementeringskostnadene på 320.000 kroner.
– Er det fornuftig for Medietilsynet å bruke 770.928 kroner på ny logo, profilering og typografi?
– Vi har etterstrebet å holde profilendringen innen nøkterne rammer. En ny visuell profil er et ledd i arbeidet med tydeligere strategisk retning for Medietilsynet hvor vi skal skape større rom blant annet for analyser, rådgivning og informasjonsvirksomhet.
Videre forteller Meek at en helhetlig ny visuell identitet er ett av virkemidlene Medietilsynet vil bruke for å skape større oppmerksomhet og gjennomslag for deres ulike tiltak og satsningsområder.
– For å lykkes i å nå bedre ut til våre målgrupper, så vi et behov for å fornye våre kommunikasjonsverktøy og vår visuelle profil, svarer hun.
– Ingen virkemidler for digital kommunikasjon
På spørsmål om hva konkret var utfordrende med den gamle profilen, svarer Meek:
– Vi hadde ingen virkemidler for digital kommunikasjon. Det var bare en logo, farger, fonter og den slags. Ingen ikoner, bildeeffekter, grafiske elementer eller bilder. Det var nødvendig å fornye uttrykk og virkemidler, særlig i digitale kanaler.
– Hvilken merverdi gir denne profilendringen Medietilsynet?
– Den nye visuelle profilen vil bli et viktig virkemiddel i vårt arbeid med å presentere innsikt, gi gode råd og være en tydelig forvalter av statens mediepolitikk. Vi får et tydelig og gjenkjennelig uttrykk og vi får oppdaterte kommunikasjonsverktøy for blant annet digitale kanaler, svarer hun.
Medietilsynet skal nå være mer synlig enn tidligere, forteller Meek. De skal være tilstede både i mediene og i sosiale medier.
– Vi skal snakke om kritisk medieforståelse, altså folks evner og ferdigheter til å forstå og orientere seg i et dynamisk medielandskap. Og vi skal snakke om viktigheten av å ha et mediemangfold. Vi skal også ha ulike kampanjer, med råd og veiledning.
På spørsmål om de kunne gjort det samme uten å endre profil, svarer Meek:
– Vi så et behov for å ha et enda tydeligere og mer moderne fotavtrykk, og vi er godt fornøyd med vår nye visuelle profil.