Podkastsjef Kristine Hellesland og digitalredaktør Ola Stenberg i VG.

VG tror på podkast-løft, og har endelig bestemt seg: Nå kommer sesong 2 av «Uløst»

Mediehuset vil også lage et nytt verktøy for å få mer innsikt, etablere en standard for lyttertall - og øke potensialet for reklameinntekter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VG har gått fra 0 til opp mot 18 podkaster de siste to årene.

Den største produksjonen ble gjort i samarbeid med Rubicon og het Uløst, som tok for seg drapet på Birgitte Tengs.

Og nå varsler de endelig at det blir en til. 

Gripende historie

Nå forteller podkastsjef Kristine Hellesland i VG at de planlegger en ny sesong:

– Vi har lett lenge etter en sak som passer, for det er ikke alle historier som egner seg for podkast-formatet. Jeg vil ikke avsløre for mye, men det jeg kan si er at det er en sak mange i Norge kjenner. I tillegg til at det er en engasjerende og gripende historie som vi ønsker å belyse på VG-måten.

Uløst ble den første norske «true crime»-podkasten og havnet umiddelbart øverst på listen over de mest populære podkastene.

Programleder Tor Erling Thømt-Ruud er forsiktig med å si noe konkret om sesong to, men:

– Vi lærte masse av første sesong, så vi bretter opp ermene og har en god plan for en spennende sak. Når flere nå har kommet på banen med gode journalistiske podkaster, så får vi bare legge lista enda litt høyere, sier han ambisiøst.

 

Har slitt med finansieringen

Én ting har vært å finne den rette saken – en annen grunn til at det har tatt lang tid å komme i gang er at finansieringen har vært utfordrende, mener Hellesland.

– Det har vært kjempevanskelig å finansiere det. Vi mener vi sitter på et kjempeprodukt og jeg synes det er utrolig at ikke annonsører hopper på den muligheten, sier hun og fortsetter:

– Jeg kan forstå skepsisen i første runde, for da visste man ikke helt hvordan dette kom til å gå, men nå har vi virkelig gode tall å vise til og likevel er det vanskelig å selge det. Det synes jeg er vanskelig å forstå.

Hellesland sier at det begynner så smått å løsne kommersielt, selv om det er en lang vei igjen å gå. Blant annet kommer politisk redaktør Hanne Skartveit sin podkast «Skartveit» til å begynne med annonser fra Storytel allerede denne uka.

– Som alle andre mediehus i Norge har vi en presset økonomi, så det er klart at vi ikke kan drive dette i all evighet hvis vi ikke begynner å tjene penger, det må være en økonomisk forsvarlighet i prosjektene våre. En ny inntektsstrøm. Det er viktig for VG å ha podkast-formatet. Vi går inn i et spennende år med FM-nettet går ned – jeg tenker at det betyr at mange mennesker som er vant til å høre radio på kjøkkenbenken, må finne andre måter å lytte digitalt. Kanskje kan man like gjerne kan høre Hanne Skartveit.

Produsent og journalist Magne D. Antonsen i VG.

Felles valuta for lytting

I motsetning til i radiobransjen, har ikke podkasterne noe felles system for hvordan man måler lyttingen. Mangelen på podkast-valutaen er en utfordring, noe VG nå ønsker å gjøre noe med:

– Utfordringen i Norge er at vi ikke har gode nok verktøy for dette. VGs mål for 2017 er å raskt få på plass et innsiktsprogram som kan gi oss troverdig informasjon om hvem lytterne er, hvor lenge de lytter og mye annet. Vi har ikke nok innsikt om brukerne våre i dag, noe som gjelder flere aktører. Dette blir kjempeviktig for oss nå.

Produsent og journalist Magne D. Antonsen i VG sier de vil ta utgangspunkt i VGTV sin løsning - og gjøre den podkast-vennlig.

– Vi sitter på hvert vårt system og har ikke snakket sammen eller blitt enige om hvordan vi skal telle lyttingen – som våre kolleger i radiobransjen har gjort. Det finnes ingen standard for podkast i dag og det må vi gjøre noe med. Dette blir et langt skritt i riktig retning.

– Med dette kan vi gå til andre og høre hvordan de teller lyttingen, så kan vi bli enige om en felles bransjestandard etter hvert.

 

Sier nei til flere initiativ

Podkastsjef Hellesland sier til Medier24 at hun tror det kommer til å bli færre podkaster i VG fremover. Årsaken er at de profesjonaliserer de satsingene de allerede er ute med.

– Vi startet med podkast for to år siden og spurte hvem som hadde lyst. Veien til læring har vært bratt og nå har vi gjort oss noen erfaringer vi skal agere på. 2017 blir det året der vi kommer til å si nei til flere initiativ for å heller rendyrke de vi har.

– Kommer det samtidig til å bli færre enn de dere har gående nå?

– Ja, det tror jeg. Vi må gå gjennom og evaluere hele tiden. Dette er ingen eksakt vitenskap, men med litt prøving og feiling så har vi kunnskap til å gjøre noe grep. De grepene gjør vi i 2017, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS