I dag er radiokanalene i Norge enige om hvordan man «måler en lytter». Det vil si: Hvor lenge må man lytte før man regnes inn i statistikken – blant annet.
Dette har derimot manglet for podkast-formatet, til tross for at det har vært her i flere år.
De siste to årene har podkasten funnet sin vei til flere redaksjoner og mange entusiaster går nå og lurer på hvor annonsørene blir av. Første steg blir å kunne gi annonsørene tall som forteller om publikums bruksmønster.
Podkastsjef Vilde Hjort Batzer i NRK fortalte under Den store podkast-dagen i regi av Medier24 og AdLINK for to uker siden at de er i gang med en ny løsning som forhåpentligvis kan være med på å sette en standard for bransjen. Nå utdyper hun:
– Det blir en transparent statistikkløsning som skal være åpen for alle i Norge. I dag opererer man med ulike målemetoder og valuta. Vi ser det som en del av vårt samfunnsoppdrag å ta ansvar for gode målinger på tvers av mediebransjen, sier hun.
NRK har selv over 100 podkaster og VG har opp mot 18, for å nevne noen. Fram til nå har iTunes sin toppliste blitt brukt til å se på hvem som er populære. Problemet med den listen er derimot at ingen vet nøyaktig hvordan Apple måler det. Er det de mest populære akkurat nå, er det antall lyttinger, flest minutter hørt eller antall nedlastninger? Ingen vet.
– Akkurat nå er det en del forvirring om hvem som er størst og mest populær. Det burde man ikke gå til iTunes for å finne ut. Det er dermed behov for en troverdig og uavhengig liste som måler norske podkaster, sier hun.
Møter iTunes i London
Hun sier til Medier24 at hun skal ha et møte med iTunes for å snakke om nettopp dette. Hun ønsker å vite målemetoden de bruker og har flere spørsmål om hvordan de gjør det.
– Vi vet ikke algoritmen bak tallene, og de virker interessert i å samarbeide med oss, sier hun.
NRK har vært i kontakt med flere medieaktører i Norge – blant annet VG, som de samarbeider tett med om å utvikle en ny valuta.
En av de største utfordringene med å lage et helt nytt målesystem, er at det er en del tekniske begrensninger for hva man kan måle. Nettopp hva som kommer ut av dette, kan være et grunnlag for en valuta som bransjen blir omforent om.
– Det er viktig at hele bransjen blir enig, så vi ikke sammenlikner ananas med kiwi. Sverige har allerede gjort et stort arbeid her, og vi kommer til å legge oss på samme linje som dem slik at de skandinaviske podkastene også kan måles opp mot hverandre, sier Batzer.
VG vil sammenlikne mer
Podkastsjef Kristine Hellesland i VG har tidligere fortalt til Medier24 at VG lager eget verktøy for å måle. Hun sier nå at de også gleder seg over at NRK også stiller sitt verktøy til disposisjon.
– Det er viktig for alle som jobber med podkast i Norge at vi står sammen om felles måleparameter. Det er sunt for markedet at vi kan sammenlikne oss.
– Hva tenker dere å bruke tallene til?
– Tanken er at det kan bli en slags TNS Topplistene, som gir en god pekepinn på hvor du ligger an i markedet. Det er fint at de store aktørene kan sammenlikne seg opp mot hverandre, også på forskjellige sjangre. Det er viktig redaksjonelt, men ikke minst kommersielt, sier hun.
– Podkastens akilleshæl
Produsent og «true crime»-konge Sindre Leganger står bak produksjoner som Uløst for VG og nå Skuddet på Toftøy for Aftenposten. Han jubler over NRKs avgjørelse.
– Det dårlige måleverktøyet er podkastens akilleshæl. Bedre målinger vil være et sjumilssteg i profesjonaliseringen av formatet. Jeg tror det først og fremst er viktig med tanke på annonsører, slik at de vet mer om hva de får. Kanskje kan de endelig få øynene opp for hvilken kraft det ligger i å kunne snakke direkte inn i ørene til folk som lytter konsentrert? spør han seg.
Han mener det at NRK tar på seg oppdraget på vegne av bransjen er veldig bra og et bevis på at NRK tar podkast skikkelig på alvor.
– Hvor står podkasten i dag, og hva ønsker du skal skje?
– Hver gang jeg ringer noen i forbindelse med en podkast, er jeg alltid forberedt på at jeg må forklare hva det er. Vi må komme oss forbi det, og da må vi som elsker podkast stå sammen og heie på hverandre. Jeg ønsker meg et levende podkastutbud der både brede og smale programmer kan overleve økonomisk, avslutter han.