Administrerende direktør i Romerikes Blad AS, Kristina Fritsvold Nilsen.

Romerikes Blad med stabilt resultat: – Tilfredsstillende med tanke på de utfordringene vi opplever i mediebransjen

Både opplagstallene og lesertallene falt for lokalavisen. 

Publisert

Romerikes Blad økte inntektene med over fem millioner kroner i 2023, tilsvarende en økning på 3,5 prosent. Det viser årsregnskapet for fjoråret.

Opplagsinntektene økte fra 107.8 millioner kroner til 115,5 millioner. Samtidig sank annonseinntektene fra 47,4 millioner til 42,8 millioner. De samlede inntekter endte på 161,9 millioner.

Kostnadene økte fra 122,9 millioner kroner til 129,7 millioner.

Driftsresultatet endte på 32,2 millioner kroner, en svak nedgang fra 33,5 millioner.

– Tilfredsstillende

Daglig leder Kristina Fritsvold Nilsen skriver til Medier24 at avisen leverte et driftsresultat på nivå med året før.

– Det må vi si er tilfredsstillende med tanke på de utfordringene vi opplever i mediebransjen. Da tenker jeg spesielt på økte distribusjonskostnader, reduksjon i papiropplaget og annonsefall. Også i 2023 leverte Romerikes Blad mye god journalistikk gjennom året, blant annet avsløringen av Rødt-leder Moxnes’ solbrilletyveri på Gardermoen.

Avisen opplevde også økte inntekter på blant annet fellesdesken til avisen, som desker 19 aviser i Norge, samt inntekter knyttet til liveproduksjon av fotballkamper.

Avisen opplevde et fall på 3,2 prosent i opplag i fjor. Samtidig økte det digitale opplaget med 4,7 prosent. Avisen er fremdeles den tiende største i Norge i opplag. Lesertallene sank med fem prosent.

– God vekst digitalt

Fritsvold Nilsen skriver at avisen jobber løpende med grep for å digitalisere RB.

– Alle medarbeidere jobber kontinuerlig med produktutvikling og å styrke satsingen mot unge lesere samtidig som vi skal ivareta våre eldre lesere. I dag har vi en god vekst digitalt og 73 prosent av abonnentene våre er nå digitale abonnenter.

Hun viser til at det viktigste grepet de har tatt i det siste er å redusere antallet papirutgivelser. Avisen er den eneste blant topp ti avisene med en frekvens på under seks dager i uken. 

Fritsvold Nilsen sier frekvenskuttet vil påvirke resultatet posivitt. 

– Endringen ble innført etter påske, så vi får ikke full årseffekt av det, men til gjengjeld får det også positiv effekt i 2025 når vi skal sammenligne tall og kostnader.

Fritsvold Nilsen skriver at det fremdeles er tøffe tider, men at hun opplever at medarbeiderne har steppet opp som følge av det. 

– I RB står vi for en næringskultur hvor vi tilpasser kostnadene til driften. Vi leverer alltid et solid økonomisk overskudd til våre eiere, og slik vil det også bli i 2024.

I april tok tidligere NTB-sjef Mads Yngve Storvik over som sjefredaktør i avisen, etter at avisen i flere år hadde stått uten fast redaktør. 

I mai kom også nyheten om at Amedia kutter toledermodellen i alle de store mediehusene i konsernet. Det inkluderer også Romerikes Blad, hvor Storvik i høst blir eneleder. Fritsvold Nilsen fortsetter i rollen som regiondirektør. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS