Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted
Foto: Torill Henriksen
Resultatfall for Schibsted-mediene
Schibsted opplever omsetningsvekst for nyhetsmediene, men resultatet faller.
Saken oppdateres
Onsdag la Schibsted frem kvartalsrapporten for første kvartal i år.
Den viser at konsernet hadde en EBITDA på 480 millioner kroner i første kvartal, ned fra 594 millioner på samme tid i fjor.
– Denne nedgangen er hovedsakelig drevet av høyere investeringer i år som er et klart valg da vi er sikre på at dette vil sette oss i enda bedre posisjoner, sikre vekst og øke verdien over tid, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.
For hele 2022 har selskapet nå et mål om et EBITDA-resultat på linje med fjoråret.
Inntektene stiger til 3,65 milliarder i første kvartal fra 3,40 milliarder på samme tid i fjor.
For News Media økte inntektene fra 1,76 milliarder kroner i første kvartal i fjor til 1,79 milliarder kroner.
– News Media så en betydelig økning i trafikken på grunn av krigen i Ukraina, som tjener som en påminnelse om viktigheten av nyhetsmedier generelt, og om den objektive, trofaste og ofte farlige rapporteringen som våre medieoperasjoner gir, sier Skogen Lund.
Inntektene fortsatte å utvikle seg godt i første kvartal med en underliggende inntektsvekst på 5 prosent, primært drevet av digital annonsering og digitale abonnementer.
Selskapet skriver at omsetningen for nyhetsmediene økte med fem prosent, samtidig som de hadde et resultatfall på seks prosent.
– I likhet med forrige kvartal, og som forventet, økte kostnadene fra år til år drevet av innholdsinvesteringene våre, mens betydelig høyere papirpriser var en annen faktor for økningen, sier Skogen Lund.