Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted

Resultatfall for Schibsted-mediene

Schibsted opplever omsetningsvekst for nyhetsmediene, men resultatet faller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Saken oppdateres

Onsdag la Schibsted frem kvartalsrapporten for første kvartal i år.

Den viser at konsernet hadde en EBITDA på 480 millioner kroner i første kvartal, ned fra 594 millioner på samme tid i fjor.

– Denne nedgangen er hovedsakelig drevet av høyere investeringer i år som er et klart valg da vi er sikre på at dette vil sette oss i enda bedre posisjoner, sikre vekst og øke verdien over tid, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.

For hele 2022 har selskapet nå et mål om et EBITDA-resultat på linje med fjoråret.

Inntektene stiger til 3,65 milliarder i første kvartal fra 3,40 milliarder på samme tid i fjor.

For News Media økte inntektene fra 1,76 milliarder kroner i første kvartal i fjor til 1,79 milliarder kroner.

– News Media så en betydelig økning i trafikken på grunn av krigen i Ukraina, som tjener som en påminnelse om viktigheten av nyhetsmedier generelt, og om den objektive, trofaste og ofte farlige rapporteringen som våre medieoperasjoner gir, sier Skogen Lund.

Inntektene fortsatte å utvikle seg godt i første kvartal med en underliggende inntektsvekst på 5 prosent, primært drevet av digital annonsering og digitale abonnementer.

Selskapet skriver at omsetningen for nyhetsmediene økte med fem prosent, samtidig som de hadde et resultatfall på seks prosent.

– I likhet med forrige kvartal, og som forventet, økte kostnadene fra år til år drevet av innholdsinvesteringene våre, mens betydelig høyere papirpriser var en annen faktor for økningen, sier Skogen Lund.

Powered by Labrador CMS