I 2018 oppnådde Schibsted et driftsresultat (ebitda) på 3,26 milliarder kroner, og en ebitda-margin på 18 prosent. Det er opp fra henholdsvis 2,6 milliarder og 15 prosent i 2017.
Igjen er det rubrikkannonser som marginalt står for høyest omsetning, mens det segmentet i tillegg oppnår langt høyere marginer enn publikasjonene.
Schibsted avsluttet 2018 med et sterkt kvartal, med et driftsresultat på 897 millioner kroner, opp 29 prosent fra 695 i 2017. Ebitda-marginen på 19 prosent er opp fra 16 prosent året før.
Ebitda-marginen er driftsmargin før avskrivninger, og er en betegnelse for selskapets lønnsomhet.
Selskapets nettoresultat for fjerdekvartal endte med tap på 199 millioner kroner, noe som i stor grad skyldes nedskrivninger på over 600 millioner kroner i Yapo (Chile) og Compricer (Sverige).
Schibsted: God kontroll
«Jeg er stolt over å presentere et sterkt Q4-resultat. En ebitda på 897 millioner kroner er vårt høyeste kvartalsresultat noensinne, 29 prosent høyere enn i 2017. Den høye inntjeningen er drevet av både rubrikkannonsene og publikasjonene, hvor marginene og inntektene vokser i kombinasjon med god kontroll», skriver Kristin Skogen Lund i sin første kvartalsrapport – som kom onsdag morgen.
Rubrikkannonsene er fortsatt det som står for høyest inntjening i Schibsted. Slik fordelte det seg i 2018:
Rubrikkannonser: 2,9 milliarder kroner
Publikasjoner: 687 millioner kroner
Schibsted Vekst: 422 millioner kroner
Andre: -766 millioner kroner
I september i fjor vedtok Schibsted at deres internasjonale rubrikkvirksomhet skal skilles ut fra konsernet og børsnoteres.
VG passerte én milliard i omsetning – på nett
Etter et sterkt 2017 faller VG-resultatet noe tilbake, fra 339 millioner kroner i driftsresultat i 2017, til 331 millioner kroner i 2018. De resulterte i en ebitda-margin på 18 prosent, ned fra 19 prosent.
Men avisen øker på nett: I 2018 omsatte de for 1,016 milliarder kroner på nett, opp fra 863 millioner kroner i 2017.
«VG viste til solid omsetningsvekst i Q4 i 2018 sammenlignet med året før. Inntekter fra nett fortsatte å øke i 2018, med en vekst på 20 prosent, drevet av annonser og digitale abonnenter», skriver Schibsted.
VGs omsetning var 17 millioner høyere enn søsteravisen Aftonbladet i Sverige, men er langt mer lønnsomme. Aftonbladet fikk i 2018 et driftsresultat på 190 millioner kroner og en margin på 11 prosent, tross en omsetning som «bare» var 161 millioner lavere enn VGs.
Hele rubrikksegmentet til Schibsted oppnådde i 2018 enn ebitda-margin på 34 prosent, opp fra 31 prosent i 2017. Det klart mest lønnsomme segmentet slår publikasjonene som samlet oppnår en margin på åtte prosent. Også her skiller VG seg ut, da de oppnår en ebitda-margin på 18 prosent.