Schibsted vil droppe å betale utbytte på 477 millioner kroner

Kristin Skogen Lund forteller om sviktende inntekter som følge av koronakrisen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted skriver i en børsmelding tirsdag at styret går inn for å skrote det planlagte utbyttet.

Mediegiganten hadde foreslått et utbytte på 2 kroner per aksje, totalt 477,3 millioner kroner, for 2019.

Styreleder i Schibsted, Ole Jacob Sunde. Her i samtale med tidligere finansdirektør Trond Berger.

– Som følge av usikkerheten Covid-19-pandemien medfører, ville det vært upassende å utbetale det planlagte utbyttet. Derfor har styret bestemt å foreslå overfor generalforsamlingen 6. mai å stoppe utbyttet for 2019, sier styreleder Ole Jacob Sunde i børsmeldingen.

Medier24 skrev forrige uke at utbyttet på 85 millioner kroner kan ryke også for Polaris Media. Styreleder Sunde i Schibsted, derimot, ønsket imidlertid ikke å kommentere det planlagte utbyttet overfor Medier24.

Schibsted eier VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftenposten og Finn.no i Norge.

Inntektssvikt

Selskapet skriver i børsmeldingen at de venter at tiltakene for å hindre spredning av koronaviruset vil ha alvorlige følger for samfunnet og økonomien i hele verden.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund sier i børsmeldingen at hun er stolt og imponert over at selskapene deres fortsetter å levere, til tross for at åtte av ti ansatte jobber hjemmefra. Ifølge Skogen Lund har de hatt rekordhøye trafikktall og sterk vekst i digitale abonnenter.

Hun legger imidlertid til:

– Samtidig har mange annonsører måtte kansellere eller utsette markedsføringskampanjene deres. Derfor forventer vi også en betydelig nedgang i inntekter for nyhetstjenestene våre mot slutten av første kvartal, og vi er forberedt på at det vil fortsette inn i andre kvartal.

Børsras

Medier24 skrev forrige uke at Schibsteds børsverdi har falt med 25 milliarder kroner den siste måneden. Ifølge analytiker Aksel Øverland Engebakken i ABG Sundal Collier skyldtes det koronakrisen og svekket aktivitet for deres nordiske rubrikkselskaper og Adevinta, som Schibsted eier 60 prosent av.

Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

Det bekrefter også Skogen Lund tirsdag.

– Trafikken og mengden annonser på våre nordiske rubrikktjenester har gått ned. Det vil påvirke inntektene på kort sikt, da store deler av våre inntekter er direkte knyttet til annonsevolum, sier Skogen Lund.

For Lendo er inntektene stabile, står det i meldingen.

Powered by Labrador CMS