Organisasjonen «No hate», som skal bekjempe netthat, har inngått et samarbeid med mediekonsernet Schibsted, opplyser partene i en melding mandag.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted opplyser i meldinga at de, som landet største mediekonsern, har et ansvar for å bidra til en fri og åpen samfunnsdebatt.
- Mediehusene våre er en arena for meningsbrytning og det er helt essensielt at deltakerne i debatten føler seg trygge når de står opp for sine meninger. Derfor synes vi det er viktig å ta opp kampen ved å støtte etableringen av No hate, slik at vi får en organisasjon som jobber dedikert med å bekjempe netthat, sier hun.
«No hate» viser i meldinga til en rapport fra Amnesty International som viser at 1 av 10 nordmenn har blitt utsatt for trakassering på nett og at det er folkevalgte og samfunnsdebattanter som rammes hardest.
«Hele 2 av 3 kvinnelige politikere har blitt utsatt for netthets, mens 1 av 3 sier at netthetsen har ført til at de har sluttet å uttrykke sine meninger om visse temaer i sosiale medier», skriver de i meldinga.
– Vi må jobbe parallelt med å øke kunnskap, bygge holdninger, mobilisere motstand, påvirke politikk og utvikle verktøy som gjør det enklere å håndtere netthat. Dette er en stor og krevende oppgave, og derfor er det utrolig viktig at aktører som Schibsted tar ansvar og engasjerer seg i arbeidet, sier Preben Carlsen.
I meldinga skriver han at organisasjonen jobber med å utvikle konkrete løsninger som de planlegger å lansere på en ny merkedag som skal mobilisere for å «ta tilbake det gode diskusjonsklimaet på internett».