Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted og grunnlegger Preben Carlsen i No hate.
Schibsted / Trigger
Schibsted og Preben Carlsens «No hate» inngår samarbeid i kampen mot netthat
- Det er helt essensielt at deltakerne i debatten føler seg trygge når de står opp for sine meninger, forteller Kristin Skogen Lund.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Organisasjonen «No hate», som skal bekjempe netthat, har inngått et samarbeid med mediekonsernet Schibsted, opplyser partene i en melding mandag.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted opplyser i meldinga at de, som landet største mediekonsern, har et ansvar for å bidra til en fri og åpen samfunnsdebatt.
- Mediehusene våre er en arena for meningsbrytning og det er helt essensielt at deltakerne i debatten føler seg trygge når de står opp for sine meninger. Derfor synes vi det er viktig å ta opp kampen ved å støtte etableringen av No hate, slik at vi får en organisasjon som jobber dedikert med å bekjempe netthat, sier hun.
«No hate» viser i meldinga til en rapport fra Amnesty International som viser at 1 av 10 nordmenn har blitt utsatt for trakassering på nett og at det er folkevalgte og samfunnsdebattanter som rammes hardest.
«Hele 2 av 3 kvinnelige politikere har blitt utsatt for netthets, mens 1 av 3 sier at netthetsen har ført til at de har sluttet å uttrykke sine meninger om visse temaer i sosiale medier», skriver de i meldinga.
– Vi må jobbe parallelt med å øke kunnskap, bygge holdninger, mobilisere motstand, påvirke politikk og utvikle verktøy som gjør det enklere å håndtere netthat. Dette er en stor og krevende oppgave, og derfor er det utrolig viktig at aktører som Schibsted tar ansvar og engasjerer seg i arbeidet, sier Preben Carlsen.
I meldinga skriver han at organisasjonen jobber med å utvikle konkrete løsninger som de planlegger å lansere på en ny merkedag som skal mobilisere for å «ta tilbake det gode diskusjonsklimaet på internett».