Tirsdag ettermiddag inviterte Mediebyråforeningen til «OPP-dagen» på Vika Kino, med bakgrunn i at de mener mediebransjen kan «bli dyktigere og mer bevisste på å løfte frem kvinner».
Blant foredragsholderne som stod på scenen denne gangen fant man profiler som Kristin Skogen Lund som er konsernsjef i Schibsted, advokaten Geir Lippestad og tidligere MTG-sjef Morten Michalsen, som nå er partner i Compete Consulting, for å nevne noen.
– Likeverd handler om gjensidig respekt, uavhengig hierarki, kjønn og andre forhold. Det er en gatekeeper mot farlig og dårlig ledelse, sa Morten Michalsen fra scenen.
– Sin egen største utfordrer
Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen mener muligheten til å være sin egen største utfordrer er noe av tankegangen som har vært motorikken bak Schibsteds utvikling og deres evne til å være i forkant.
Hun fortalte om fem ting hun har erfart gjennom sin lederposisjon i Schibsted og andre selskaper, der fokuset har vært på utvikling i en tid der det har vært mye endringer i mediebransjen.
– En av de største feilene mange gjør er å agere på synlige utslag, og undervurdere effekten i det lange løp. Et eksempel på dette var vår oppstart av Finn.no, der mange trodde det ikke var lønnsomt i starten. Nå er dette en av de største norske nettstedene av sitt slag, sa hun fra scenen og fortsatte:
– Dette spiller også videre på min andre lærdom, at man må gripe muligheter og posisjonere deg tidlig selv om du enda ikke vet om det er lønnsomt, og det fortsatt er kontroversielt. I det du legger merke til at det er en trend er det for sent, sa hun fra scenen.
I hennes tredje råd oppfordrer hun til at man burde tørre å sette sine spor og gjøre en forskjell utenfor sin egen komfortsone.
– Vi ønsker alle å innfri forventninger, men hvis dette er alt du fokuserer på vil du heller aldri kunne gjøre noe annet enn det alle forventer av deg, sa hun og fortsatte:
– Jeg liker selv å sprenge rammene på hva som er forventet av meg. Da tror jeg også det er viktig at man er bevisst på sine egne fortrinn. Vi har alle en styrke, noe som vi får til ekstra godt, men det er ofte ikke det vi fokuserer på. Vi har den svakheten i oss som heller velger å fokusere på det vi ikke får til, og det må vi slutte med. Det vi er gode på gir bedre resultater. Det er også slik vi får selvtillit i jobben vår.
– Suksess er ikke det samme som seier
Videre forteller konsernsjefen om viktigheten av å skape seier sammen med sine kollegaer, og hvor mye det kan ha å si for deg og din bedrift.
– Mange tror at når man får det akkurat som man vil, så er det en suksess for bedriften. Det er ikke nødvendigvis sant. Jeg tror at hvis man slutter å bry seg om hvem som får æren av seieren så kan man få til mye. Nå som jeg leder Schibsted vet jeg godt at det er ting jeg kan mindre om enn mange andre. For meg handler derfor suksess om å hente innsikt, lytte til kollegaene, både de høylytte og de tause, og få deres innspill. Det handler om å respektere faktumet om at de gode løsningene er balanserte. Det handler ikke om å finne de løsningene som jeg selv er ute etter, men å finne de som fungerer best for flest mulig, sa hun.
Avsluttende forteller Lund at man må ha to veldig viktige egenskaper som leder – åpenhet og mot.
– Som leder må man se på seg selv som en katalysator for endringsprosessen. Som leder føler man ofte at man må ha alle svarene, men jeg syntes det er viktig for en leder å søke opposisjon og ha en stor åpenhet for innspill. Samtidig er en leder nødt til å gå utenfor sine egne rammer og ha motet til å gjøre de nødvendige tingene selv om det kan være ubehagelig.
– Søker ofte hjelp fra kvinnelige kollegaer
Agendaen for OPP-dagen var å styrke kvinners posisjon i mediemarkedet, og derfor var mange av foredragene sentrert rundt verdien av kvinner i toppstillinger. For advokat Geir Lippestad betød dette en mulighet for dybderefleksjon rundt lederoppgaver.
– Når jeg må ta vanskelige valg søker jeg ofte hjelp fra kvinnelige kollegaer, ettersom jeg føler de takler utfordringer på en annen måte enn men. De fokuserer mer på en dypere refleksjon rundt oppgaven eller utfordringen. De tenker mer på hvilke verdier vi står for, hvilken kultur man skal bygge, og hvorfor man eventuelt takker ja til vanskelige utfordringer. Man tar de beste avgjørelsene når man har et mangfold rundt seg, sa han under sitt foredrag.
Bente Klemetsdal, som jobber med salg og markedsføring i Aller Media, var også blant foredragsholderne, og snakket om nødvendigheten av å si ja til utfordringer som du møter på i din karriere.
– Spør alltid om mer ansvar, og når du får det må du ha troen på at du klarer å gjennomføre. Andre ser som oftest dine beste egenskaper bedre enn du selv gjør. Samtidig så kan det være lurt å gjøre mer enn forventet. Bruk informasjon og lag underlag som gjør andre gode. Husk også at ingen kommer seg til en topposisjon alene. Man må bli flinkere til å si ja til å ta mer ansvar når muligheten byr seg. Du blir aldri toppleder uten resultatansvar.
Avsluttende informerer Klemetsdal viktigheten av å si nei i dersom man syntes at noe er uetisk, i tillegg til at man må si nei til prosjekter som man ser er umulig å gjennomføre. Hun mener at dette vil man lykkes med i lengden.