Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund.
Foto: Kent Olsen
Schibsted-resultatet synker: Nyhetsmediene går i null
Inntektene for nyhetsmediene gikk ned. Schibsted viser til synkende annonseinntekter.
Fredag la Schibsted frem kvartalsrapporten for første kvartal i år.
Den viser at konsernet endte på en EBITDA (inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) på 423 millioner, ned 12 prosent fra samme kvartal i fjor.
Inntektene endte på 3,77 milliarder kroner, opp fire prosent fra 3,64.
For nyhetsmediene gikk svakt ned fra 1,798 milliarder kroner til 1,791 milliarder. De endte med en EBITDA på null. I første kvartal i fjor endte EBITDA for nyhetsmediene på 81 millioner.
– Som skissert på vår kapitalmarkedsdag, vår nyhetsmedievirksomhet i Norge og Sverige ble påvirket av fortsatt press i trykkeribransjen motvind i reklame, og generell kostnadsøkning ved høy inflasjon miljø, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.
Hun legger til at de forventer tøffe annonsemarkeder på kort sikt.
– Spesielt i Sverige, og må hele tiden tilpasse vår kostnadsbase til de reduserte inntektene. Dette er adressert av det annonserte kostnadsprogrammet som vil akselerere gjennom hele år, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.
I rapporten skriver konsernet at digitale abonnementsinntekter økte for nyhetsmediene, og skriver at det skyldes økte inntekter fra Podme, og det nye samleabonnementet "Full Tilgang. ".