Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund.

Schibsted kryptisk om Viaplay: – Vi får se hva som skjer

Kristin Skogen Lund vil ikke kommentere om de planlegger oppkjøp av deler av Viaplay, men er klar på at de passer inn. 

Publisert

Tirsdag presenterte Schibsted kvartalsresultatene for tredje kvartal.

De viser at lønnsomheten i mediene øker sammenlignet med samme kvartal i fjor. 

De endte med en EBITDA på 168 millioner kroner og en driftsmargin på ni prosent. Det er en økning på 67 millioner kroner fra samme kvartal i fjor.

Samtidig synker inntektene med 20 millioner fra samme kvartal i fjor.

To store utfordringer

Så langt i år har nyhetsmediene i Schibsted en EBITDA på 301 millioner kroner, en nedgang på 50 millioner fra samme tid i fjor og en nedgang på nesten 400 millioner fra 2021.

– Vi leverer et bra kvartal, men det er kostnadsdrevet. Det er grepene vi gjør på kostnadssidene som gjør at vi leverer gode resultater nå, sier konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes til Medier24.

Hun legger til at de har utfordringer på inntektssiden.

– Det er to store utfordringer der. Det er annonsemarkedet i Sverige, som fremdeles er utrolig tungt, og printøkonomien, både på annonser og på komplettproduktene. Men digitalt øker vi, og det er vi glade for, selv om disse to tingene treffer oss hardt nå.

I januar meldte Schibsted at de måtte kutte 500 millioner kroner i nyhetsdivisjonen. 

I tillegg ble det i forrige uke meldt at konsernet skal spare 500 millioner kroner innen Nordic Marketplaces. Skogen Lund presiserer at det handler om å unngå kostnadsøkninger, og ikke kutting av kostnader.

– Mens i News Media har vi hatt to runder nå, og det er klart at det er mye, men det er også nødvendig. Vi har klart å gjøre det på en måte som ikke går for mye utover virksomheten, og skjedd i godt samarbeid med de ansatte og organisasjonen, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund, og legger til:

– Det er ikke dette vi har lyst til å holde på med, men det er alltid bra at man er i forkant. For hvis man venter, må man ofte ty til mer drastiske og mindre gode virkemidler.

– Flere muligheter

I september kjøpte Schibsted seg opp i kriserammede Viaplay. Under presentasjonen sa Schibsted at de ikke har noen intensjon om å ta full kontroll over selskapet.

– Dette er et viktig medieselskap i Norden. Og dels er det litt defensivt, vi får være med og ha en kontroll på hva som skjer når et selskap som dette skal gjennom en restrukturering, sier Skogen Lund og legger til:

– Det er ingen hemmelighet at de er komplementære til Schibsted. Vår styrke er på nyheter og tekst, mens de er gode på lyd og levende bilde. Sånn sett passer det godt med oss, men det er flere muligheter, og det er altfor tidlig å være spesifikk.

– Vurderer dere kjøp av enkelte rettigheter som Viaplay har?

– Vi får se hva som skjer, vi kommenterer ikke mer enn det.

– Er det et alternativ å kjøpe P4-gruppen, og etablere seg i det norske radiomarkedet?

– Det kan vi ikke kommentere nå.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS