Tirsdag presenterte Schibsted kvartalsresultatene for tredje
kvartal.
De viser at lønnsomheten i mediene øker
sammenlignet med samme kvartal i fjor.
De endte med en EBITDA på 168 millioner kroner
og en driftsmargin på ni prosent. Det er en økning på 67 millioner
kroner fra samme kvartal i fjor.
Samtidig synker inntektene med 20 millioner fra
samme kvartal i fjor.
To store utfordringer
Så langt i år har nyhetsmediene i Schibsted en EBITDA
på 301 millioner kroner, en nedgang på 50 millioner fra samme tid i fjor og en
nedgang på nesten 400 millioner fra 2021.
– Vi
leverer et bra kvartal, men det er kostnadsdrevet. Det er grepene vi gjør på
kostnadssidene som gjør at vi leverer gode resultater nå, sier konserndirektør
for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes til Medier24.
Hun legger til at de har utfordringer på inntektssiden.
– Det
er to store utfordringer der. Det er annonsemarkedet i Sverige, som fremdeles
er utrolig tungt, og printøkonomien, både på annonser og på komplettproduktene.
Men digitalt øker vi, og det er vi glade for, selv om disse to tingene treffer
oss hardt nå.
I januar meldte Schibsted at de måtte kutte 500
millioner kroner i nyhetsdivisjonen.
I tillegg ble det i forrige uke meldt at
konsernet skal spare 500 millioner kroner innen Nordic Marketplaces. Skogen Lund presiserer at det handler om å unngå kostnadsøkninger, og ikke kutting av kostnader.
– Mens i News Media har vi hatt to runder nå, og det er klart at det er mye, men det er også
nødvendig. Vi har klart å gjøre det på en måte som ikke går for mye utover
virksomheten, og skjedd i godt samarbeid med de ansatte og organisasjonen, sier
konsernsjef Kristin Skogen Lund, og legger til:
– Det
er ikke dette vi har lyst til å holde på med, men det er alltid bra at man er i
forkant. For hvis man venter, må man ofte ty til mer drastiske og mindre gode
virkemidler.
– Flere muligheter
I september kjøpte Schibsted seg opp i kriserammede
Viaplay. Under presentasjonen sa Schibsted at de ikke har noen intensjon om å ta
full kontroll over selskapet.
– Dette
er et viktig medieselskap i Norden. Og dels er det litt defensivt, vi får være
med og ha en kontroll på hva som skjer når et selskap som dette skal gjennom en
restrukturering, sier Skogen Lund og legger til:
– Det
er ingen hemmelighet at de er komplementære til Schibsted. Vår styrke er på
nyheter og tekst, mens de er gode på lyd og levende bilde. Sånn sett passer det
godt med oss, men det er flere muligheter, og det er altfor tidlig å være spesifikk.
– Vurderer
dere kjøp av enkelte rettigheter som Viaplay har?
– Vi
får se hva som skjer, vi kommenterer ikke mer enn det.
– Er det et alternativ å kjøpe P4-gruppen, og etablere seg i det norske
radiomarkedet?
– Det
kan vi ikke kommentere nå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no