Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, kan smile av starten på 2021 for konsernet.

Schibsted dobler overskuddet - sterk vekst for nyhetsmediene

– Veksten er drevet i alle våre virksomheter, der nyhetsmediene spesielt hadde et sterkt kvartal, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted la frem tallene for første kvartal 2021 torsdag formiddag.

Der fremgår det at den positive trenden fra 2020 fortsetter også inn i dette året.

Konsernet leverte et brutto resultat (EBITDA) på 594 millioner kroner - noe som er mer enn en dobling sammenlignet med tilsvarende tall i fjor.

Schibsted i sin helhet omsatte for 3401 millioner kroner, noe som er en forbedring med tolv prosent fra i fjor.

Nyhetsmediene øker på sin side sitt overskudd fra 37 millioner kroner til 205 millioner kroner. Det er en forbedring på hele 168 millioner kroner. Driftsmarginen er på 11 prosent.

Veksten skyldes høyere inntekter og besparelser, samt økte digitale inntekter, opplyser konsernet.

– Schibsted startet 2021 med et sterkt første kvartal, til tross for fortsatt usikkerhet grunnet pandemien, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.

– Veksten i EBITDA er drevet i alle våre virksomheter, der nyhetsmediene spesielt hadde et sterkt kvartal. Veksten i nyhetsmediene skyldes sterk vekst i digitale abonnementer, samt betydelige forbedringer i digital annonsering, sier hun.

Også Schibsteds markedssteder, som blant annet omfatter Finn, hadde vekst, melder NTB.

Der endte driftsresultatet på 346 millioner kroner, en økning fra 229 millioner kroner i samme periode i fjor.

Slik ser de første kvartalstallene ut for Schibsted i 2021.
Powered by Labrador CMS