- Det norske folk er glade i landet sitt, stolt av plassen sin og vil gjerne vise den fram for andre.
Slik oppsummerer prosjektleder Thomas Hellum årets Sommeråpent-sesong, som i likhet med 2013 var en Sommerbåt langs hele kysten.
Og det ble en eventyrlig suksess, skal vi tro seertallene.
- Dette er tidenes sommeråpent-sesong. Både når vi ser på snitt og enkeltepisoder, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.
Han konstaterer at «nesten hele Norges TV-befolkning» har vært innom årets sommersatsing: Tett under fire millioner nordmenn har vært innom sendingene.
Og tallenes klare tale er imponerende:
Disse har i snitt sett totalt 11 timer med Sommerbåten i år.
Den eldste delen av befolkningen har sett 26 timer hver (!) på årets sendinger.
Sendingen fra Mandal er den mest sette Sommeråpent-sending noen gang, med 711.000 seere.
«Sakte-TV» til sjøs har som vanlig vært god suksess. Flere av På vei til...-sendingene har hat over en halv million seere. Aller flest så «På vei til Os».
Til og med de unge har sett på: De unge voksne i aldersgruppen 20 til 29 år har i snit sett fire timer hver på Sommerbåten.
- Nå er det litt lettere å få høyere rating på sommeren, fordi de andre kanalene har mindre trøkk. Men det er likevel meget høye tall for oss, sier Tolonen, og konstaterer:
- 25 prosent av all TV-titting i sommer på NRK, var Sommerbåten.
Det er tall som prosjektleder Thomas Hellum naturlig nok blir strålende fornøyd med. Han har vært med på en rekke slike saktegående produksjoner, eller som han skriver på Twitter: Liker program som går sakte.
Foran årets sesong var han og NRK spent på hvordan konseptet ble tatt i mot, to år etter forrige runde. Det førte til at man ville fornye seg:
- Vi hadde mye nytt, Reiseradioen var med, drama under turen og 41 helt nye havner med helt nye folk. Nå besøkte vi en del mindre plasser i stedet for de store byene, og det tror jeg var en medvirkende årsak til at det ble en suksess.
- Engasjementet er nemlig ikke mindre på de små plassene, kanskje tvert i mot. Den første seerrekorden fikk i Havnes. Og der bor det 37 mennesker, med 200 prosent oppmøte på kaia og fantastiske seertall, forteller Hellum.
Lokalt innhold i sendingen var også en del av strategien. I år ble gjestene og historiene enda mer lokale.
- Vi lærte fra sist gang at vi ikke kan bli lokale og nære nok. Det gir nære historier som alle kan identifisere seg med, også de som er fra andre steder. De har eget hjemsted og egne historier, og kan kjenne seg igjen i det de ser på TV.
Ikke hvert år
Men kritikken har kommet fra flere hold. Kjell-Terje Ringdal mente NRK var sneversynte og navlebeskuende, og heller burde lage noe om resten av verden. Aftenposten-kommentator Torstein Hvattum oppfordrer NRK til å vende blikket mot Innlandet neste år, og ikke bare vise fram kysten.
Hellum sier NRK tar disse tankene med seg, men understreker samtidig:
- Nordmenn flest bor i nærheten av kysten, og historier herfra engasjerer. Det store engasjementet ligger også i at det er historier fra Norge. Det handler ikke om at vi er snevre eller innadvendte, det er ikke galt å være begeistret for eget land. Og totalt sett skaper NRK mye annet som har et blikk utover.
Han har også fått med seg «ropet fra Innlandet». Nå skal sesongen og planen videre evalueres, og at det ble en suksess trenger ikke å bety at det blir gjentatt neste år:
- Nå har ikke jeg med de store beslutningene å gjøre, men det kan godt gå et par år mellom slike store sunt. Ellers sliter vi ut både organisasjonen og seerne. Men det er grunnlag for å gjøre noe slikt igjen, mener Hellum.
Han mener også de 47 millioner kroner Sommerbåten kostet, var vel anvendte penger. Med millioner av seere gjennom en hel sommer gir det en lav kontaktpris, for å bruke et kommersielt begrep.
Og om det ikke blir Sommerbåten igjen med det aller første - så kan det godt være det blir flere sakte produksjoner på Hellum & co:
- Men det må være en historie å fortelle. Det handler ikke bare om å sette opp et kamera, og så er det TV. Det må være noe med røtter i kultur, reise eller tradisjon. Og så må vi ikke «gjemme det bort», men vise det fram i prime time.