Trond Giske, her under Svaerte natta-konferansen i Tromsø.

Trond Giske ut mot Abid Raja: Mener han feilinformerte om krisepakken til mediene

– Svært alvorlig, sier Giske. – Marginalt upresist, svarer Raja.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag kveld presenterte kulturminister Abid Raja en krisepakke til norske medier. Rammen er 300 millioner kroner, og i et intervju med Medier24 sier statsråden følgende:

– Det er en pakke på 300 millioner kroner, som skal kompensere for annonseinntektsbortfall. Det betyr at nasjonale medier som har hatt mer enn 20 prosent i annonseinntektsbortfall kan søke på ordningen, sa Raja til Medier24. 

 Se intervjuet her: 

Under debatten om Medieansvarsloven i Stortinget dagen etter, gjentok Raja at modellen han har lagt fram er en annonsekompensasjonsmodell, slik presseorganisasjonene har ønsket seg. 

«Den vil da dekke 60 pst. av annonseinntektsbortfallet dersom man kan dokumentere at man har 15 pst. annonsefall i markedet for lokale og regionale medier», sa Raja, ifølge stortingsreferatet.

Etter fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett tirsdag er det klinkende klart: Modellen Regjeringen presenterer er en modell som legger fall i total omsetning til grunn, ikke en annonsekompensasjonsmodell, slik Raja ved flere anledninger har gjentatt. 

Dette foreslår regjeringen

  • En ramme på 300 millioner kroner 
  • Ordningen skal være søknadsbasert og forvaltet av Medietilsynet.
  • Nasjonale medier som har hatt et omsetningsfall på minst 20 prosent i perioden 1. mars til og med 15. juni kan søke om kompensasjon.
  • For lokale og regionale medier settes grensen til et omsetningsfall på minst 15 prosent i samme periode
  • Mediene kan få kompensert inntil 60 prosent av omsetningsfallet i perioden, oppad begrenset til 15 millioner kroner.
  • Kompensasjonen justeres for eventuelle permitteringer av journalister og innsparinger/støtte fra andre korona-tiltak
  • Dersom samlet søknadsbeløp overstiger rammen for ordningen vil alle som er kvalifisert få en prosentvis lik avkorting i kompensasjonen

Kilde: Kulturdepartementet

 

– Alvorlig

Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson Trond Giske reagerer kraftig på at Raja har feilinformert Stortinget. 

– En ting er hva han sier i et intervju, men det er noe helt annet å feilinformere fra Stortingets talerstol. Det er svært alvorlig, sier Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson, Trond Giske til Medier24. 

Han peker på at modellene for ordningen enten har blitt endret i siste liten, eller at Raja har feilinformert.

– Nå er det klart at modellen bruker omsetningssvikt og ikke annonsesvikt. Det er to veldig forskjellige ting, særlig når vi vet at rundt halvparten av inntektene i dagspressen kommer fra andre kilder enn annonser. Det betyr at terskelen for å få kompensasjon er hevet, sammenliknet med det Raja først sa, sier Giske og legger til: 

– Regjeringen bestemmer selvsagt hvilken modell de ønsker, men vi vil mene at dette er for svakt. Dette kan føre til at vi opplever ytterligere permitteringer og lengre permitteringsperioder. Vi vet fra før at mange lokalaviser har droppet å ta inn sommervikarer, for man lar være å fylle vakanser når folk slutter eller er sykemeldt og gjør en del andre typer kutt. Marginene i mange mediehus er små, sier Giske. 

Kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V).

Tirsdag kom det fram at Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har gjort utregninger, som viser at den presenterte modellen trolig kun treffer 4 av 10 mediehus. 

– Må se økonomien under ett

Raja vedgår i en kommentar til Medier24 at han brukte ordet «annonsekompensasjon» fra Stortingets talerstol, og viser til at det ble sagt i en replikkutveksling om en annen sake, hvor maksimal taletid er ett minutt. 

– Slik det fremgår av forslaget til RNB som fremmes for Stortinget i dag vil den foreslåtte ordningen kompensere for en andel av medienes omsetningsfall, skriver Raja i en e-post til Medier24.

Han er klar på at han mener det er viktig å se medienes økonomi under ett, og ikke bare se på annonseinntektene. Det er også en av årsakene til at man velger den modellen, heller enn modellen presseorganisasjonene ønsket seg. 

– Forslaget om å kompensere omsetningstap er valgt for å ta hensyn til medienes totale økonomiske situasjon. Det er blant annet store variasjoner i hvor mye annonseinntektene utgjør av de totale inntektene i mediebedriftene, og for å vurdere hvordan koronapandemien og smitteverntiltak har påvirket mediene må vi se økonomien under ett og ikke på annonseinntektene isolert sett, sier han og legger til: 

– Slik sett kan i verste fall mitt svar i replikkordskiftet ha vært marginalt upresist, sier han. 

Powered by Labrador CMS