Slik reagerer de på krisepakken: – For sent og for lite

– At dette har tatt fem uker, det kan jeg ikke forstå, sier en skuffet Anette Trettebergstuen til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Som Medier24 kunne fortelle, presenterte kulturminister Abid Raja (V) en krisepakke for mediene onsdag kveld.

Krisepakken er på 300 millioner kroner. I en pressemelding skriver Kulturdepartementet: «Det foreslås en søknadsbasert ordning forvaltet av Medietilsynet. Det legges opp til at nasjonale medier som har hatt et omsetningsfall på minst 20 prosent i perioden 1. mars til og med 15. juni som følge av COVID-19-utbruddet kan søke om kompensasjon. For lokale og regionale medier settes grensen til et omsetningsfall på minst 15 prosent i samme periode»

– Det der var sent og lite. Det må jeg si, sier en skuffet Anette Trettebergstuen fra Arbeiderpartiet til Medier24. 

Mediene selv har bedt om rundt en milliard kroner i krisepakke, og en analyse fra Medietilsynet viser at fallet i driftsinntekter har vært på rundt 930 millioner kroner. 

– Skuffet

Trettebergstuen er oppgitt over at summen ikke er høyere. 

– Jeg er skuffet, fordi vi har vært utålmodige. Det haster og det er sju uker siden bransjen ba om en pakke for første gang og fem uker siden Stortinget instruerte regjeringen om å komme med en pakke, sier hun og legger til: 

OSLO 20181108. Anette Trettebergstuen utenfor stortinget ved løvebakken. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– At dette har tatt fem uker, det kan jeg ikke forstå. Denne er åpenbart altfor liten til å dekke de store tapene som er i Medie-Norge. Jeg er redd for at denne pakken kommer til å føre til at mediene fortsetter å måtte permittere. 

Hun understreker at Arbeiderpartiet vil jobbe for å øke beløpet i Stortinget – og håper Raja får tydelig svar fra bransjen: 

– Jeg håper Medie-Norge sier fra klart og tydelig en gang til på den korte høringsrunden som nå kommer, sier hun. 

– For lite 

Også leder i Norsk Journalistlag (NJ), Hege Iren Frantzen frykter at summen ikke er tilstrekkelig.

– Vi er glade for at regjeringen kommer med en mediepakke vi har etterspurt. Dette er viktige penger for mediehusene som sliter med økonomien om dagen, sier hun til Medier24 og legger til: 

– Samtidig frykter vi at 300 millioner er altfor lite til å opprettholde mediemangfoldet, som også ministeren selv understreker viktigheten av. 

Tage Pettersen (H) i mediedebatt.

Til NTB sier både generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, og generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, at de frykter at pakken er for liten.

– Vi har bedt om annonsebortfallskompensasjon, mens her går man på omsetningsfall. Jeg er usikker på hvordan det slår ut. Det må vi kikke nærmere på, sier Jensen til NTB. 

Jobber med kartlegging 

Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sier de nå jobber med å kartlegge konsekvensene for bransjen. 

– Det er bra at det nå kommer en pakke og at det ligger et forslag på bordet. Jeg er også glad for at den omfatter alle redaktørstyrte medier, sier hun og legger til: 

– Vi ba om en annonsekompensasjonsordning, men det de nå kommer med er en kompensasjon for omsetningstap.  I kveld skal vi se på hva dette betyr i praksis og hva det betyr for våre medlemmer, sier hun.  

Hun peker på at det nå kommer en høringsrunde og at de er glade for muligheten til å komme med forslag til justeringer på innretningen. 

– Langtfra nok

Trettebergstuen i Arbeiderpartiet får støtte fra Senterpartiets mediepolitiske talsperson, Åslaug Sem-Jacobsen. 

– Det er langtfra nok, noe jeg tror ministeren også vet. Men han har jo vært veldig opptatt av å poengtere gang på gang at alle de som er ramma av koronakrisa som han er ansvarlig minister for, de må forvente å «ta sin del av dugnaden.». Nå mener han tydeligvis at særlig media bør drive dugnad og tåle det dramatiske inntektstapet som regjeringen direkte eller indirekte har påført dem. Det er jeg og SP uenig i, skriver hun til Medier24. 

SVs mediepolitiske talsperson Freddy André Øvstegård henger seg på: 

- 300 millioner er jo ikke i nærheten av å dekke de tapte annonseinntektene, det er ikke på langt nær nok. Mediene har rope etter krisetiltak i flere uker, men nok en gang kommer Regjeringen med for lite, for sent, skriver han til Medier24. 

Høyres mediepolitiske talsperson, Tage Pettersen, håper å få se en begrunnelse for summen som er valgt. 

– Med den innretningen som er valgt og med varighet til 15. juni vil det nok være tilstrekkelig. Jeg forventer at departementet har en beregning bak tallene. Vi skal se grundig på dette når det kommer til Stortinget. Vi må feks vurdere om 15. juni er langt nok frem. Dette tilsvarer jo bortimot en dobling av mediestøtten. Om det er nok vil tiden og tilbakemeldingene fra bransjen vise, skriver han til Medier24. 

Skal behandle søknader raskt

Medietilsynet er foreslått som forvalter av den nye støtteordningen for mediene. 

– For å sikre at mediene kan gjøre sin viktige jobb både under krisen og etterpå, er det viktig at de ikke må permittere journalister på grunn av fallet i annonseinntektene. Forslaget om en egen kompensasjonsordning for mediene bidrar forhåpentlig til at journalistene kan holdes i jobb, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding. 

Hun understeker at de vil jobbe raskt og effektivt for å sikre at pengene fordeles raskt til dem som trenger dem.

– Vi legger opp til en rask og effektiv søknadsbehandling, slik at utbetaling kan skje snarest mulig etter at søknadene er levert. Medietilsynet kommer med nærmere informasjon om søknadsprosessen så snart som mulig, sier hun i meldingen. 

Kraftig inntektsfall

Annonseinntektene til norske mediebredrifter har blitt hardt rammet av koronapandemien. En analyse fra Medietilsynet viser at norske medier har tapt rundt 930 millioner kroner.

En nær samlet mediebransje har stilt seg bak kravet om en egen krisepakke for mediebransjen – og presseorganisasjonene har bedt om en milliard kroner

De har skissert et utkast til pakke slik:

  • kompensasjonsordning på 600 millioner for bortfallet av annonseinntekter
  • 100 millioner i ekstra mediestøtte som går utover og favner bredere enn dagens produksjonstilskudd,
  • 300 millioner i midlertidig fritak for arbeidsgiveravgift de neste fire månedene

Pakken ble blant annet diskutert i et møte mellom presseorganisasjonene og kulturministeren før påske

 

Marsjordre fra Stortinget 

Før påske ga Stortinget kulturminister Abid Raja marsjordre på en egen krisepakke til norske medier. Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen var krystallklar i sin tale: 

– Mediene har hatt mer å gjøre enn noen gang – og gjennom en krise har mediene en helt avgjørende rolle. Da kan vi ikke stå og se på at mediene må permittere journalister, sa hun til Medier24. 

Selv sa kulturministeren at han var glad for beskjeden fra Stortinget:

– Jeg er glad for at et stort flertall på Stortinget, inkludert alle regjeringspartiene, også ser viktigheten av at mediene skal kunne opprettholde sin redaksjonelle virksomhet under krisen. Jeg er derfor fornøyd med at Stortinget har vedtatt at vi skal vurdere en egen kompensasjonsordning for mediene. Dette skal vi følge opp så raskt som mulig og mitt departementet har allerede jobbet med ulike løsninger i flere uker, sa Raja til Medier24 etter beskjeden fra Stortinget. 

Saken oppdateres med ytterligere reaksjoner

Powered by Labrador CMS