Hvordan leder man redaksjonelle, administrative og kommersielle ressurser i en krisetid?
Det skal Medier24 undersøke den neste uken etter å ha spurt en rekke medieledere om deres beste tips.
TV 2-direktør Sarah Willand, som ble kåret til årets kvinnelige medieleder i 2019, er ikke ukjent med å lese i kriser. Hun var i sentrum da kanalen hadde sitt generaloppgjør med en gammel ukultur under metoo-skandalen – og hun har uttalt seg flere ganger om ledelse i en vanskelig tid.
Willand forteller at TV 2, i likhet med en rekke andre medier, er kraftig berørt av koronakrisen.
– Vår legitimitet settes på prøve
Til tross for dette, så har de aldri hatt flere seere og lesere enn nå – uten at det vises på inntektene.
– Det som er så spesielt med denne krisen en omfanget, og dermed hvordan den berører absolutt alt og alle. Både privat og på jobb. For TV 2 er det givende på ett vis, men samtidig veldig skremmende. Vårt samfunnsoppdrag og vår legitimitet settes skikkelig på prøve, forteller Willand.
Hun peker på at TV 2-ledelsens viktigste oppgave i koronakrisen er å både håndtere kompleksiteten av krisen og tosidigheten:
– Både ved å sørge for at vi overlever denne krisen på lang sikt, samtidig som vi har kraft nok til å stille kritiske spørsmål, formidle fakta og sørge for at folk forstår – akkurat nå. I bunnen ligger selvsagt det å ta vare på alle medarbeidere våre. Hvis ikke klarer vi ingen av delene.
– Ingen «god» krisefølelse
– Hvordan skiller det seg for din del å lede i normaltilstand vs. en krise?
– Jeg tror jeg har sagt det før, men jeg trives når det skjer mye rundt meg. Det er vel derfor TV 2 er den mest givende og meningsfulle arbeidsplassen jeg har hatt. Jeg tror vi er mange som jobber i mediebransjen som kjenner på adrenalinet og spenningen ved store hendelser og kriser. Samtidig er alvoret så stort og konsekvensene så dramatiske fortiden, at jeg har ikke den samme «gode» krisefølelsen jeg kan få når det bare brenner og tempoet er høyt. Det er et annet bakteppe som uroer oss alle, forteller hun.
Selve ledelsesmessig er mye likt enten det er kriser eller «normaltilstand». TV 2-direktøren sier det handler om å løfte blikket fremover, tenke over hvilke scenarioer som man kan vente seg – og bryte det ned igjen til konkrete oppgaver, både på kort og litt lengre sikt.
– Delegering av ansvar og god koordinering på tvers er viktig. For ikke å glemme; kommunisere, kommunisere og kommunisere, og alltid sette mennesker først.
I Pressepodden på fredag uttalte sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten at man aldri skal undervurdere det å kommunisere mye overfor ansatte – enten det er gode eller kjipe ting.
Willand sier at graden av åpenhet ikke nødvendigvis endrer seg selv om det er krise, for hun har alltid vært opptatt av åpenhet og at den skal være reell, praktisk og ekte – og ikke noe man sier. Men:
– Dette må alltid veies opp mot ansvarlig personalpolitikk og hensynet til konkurranse og forretningen. Så dette har ikke endret seg for meg, eller TV 2, under denne krisen. Jeg vet at behovet for informasjon øker i en krise og at en opplevd mangel på tilstrekkelig informasjon kan gi større utslag hos den enkelte i krise, enn i en normal situasjon. Vi mennesker reagerer veldig forskjellig på usikkerhet, sier hun og fortsetter:
– Som leder skal du være bevisst at all form for kommunikasjon blir tolket; kroppsspråk, om du ser sliten eller bekymret ut, hva du sier og hva du ikke sier. Jeg er nok ekstra bevisst på disse tingene når jeg kommuniserer nå. Jeg er åpen om det vi er usikre på og de svarene vi ikke har, og forsøker å trygge på det jeg kan trygge på.
– Helt nødvendig å ikke brenne alt kruttet nå
– Hvordan sørger du, gjennom ditt lederskap, å bidra til å opprettholde motivasjon og kulturen i bedriften? Hvilke grep tar du?
– Jeg tror på indre motivasjon, åpenhet og gode tilbakemeldinger. Den jobben som gjøres i TV 2 om dagen er helt ufattelig. Det er ikke noe tvil om hva som er viktigst i denne krisen, det er å begrense smitte og redde liv.
– Men på en god nummer to er det å ha en åpen, kritisk og forståelig formidling av informasjon. Som ledere må vi understreke hvor viktig den jobben er. Men også å gi folk pause, avbrekk og fine opplevelser gjennom gode tv-øyeblikk. Hos oss motiverer det å være med på det.
Willand forteller at kulturen i TV 2 viser seg fra sin beste sine når det er krise – og det er ikke noe de trenger å jobbe noe særlig med fra et ledelsesperspektiv.
– Noe av det viktigste vi gjør er faktisk å passe på at folk tar seg pauser. Det er helt nødvendig at vi ikke brenner alt kruttet nå hvis dette varer over tid. Så må vi ikke glemme å se de som nå ikke har like mye å gjøre, vurdere alternativ bruk av deres kompetanse eller få de til å bruke tiden på det kurset de ellers ikke har hatt tid til å ta. Vi har mange flinke folk i TV 2. Jeg er opptatt av at vi tar vare på alle.
Jobber godt under press
TV 2-direktøren synes andre kan svare bedre enn hun selv på hvordan hun er som leder når krisen står på som verst. Men hun opplever selv å være svært fokusert, har behov for å være tett på, tydelig og rolig.
Og opplever at hun jobber godt under press – og setter mennesker først.
– Jeg blir alltid så imponert over hva som bor i folk når det er tøffe tak, og kjenner ofte på hvor privilegert jeg er som får jobbe med så mange dyktige og dedikerte mennesker som virkelig bryr seg, og som akkurat nå gjør en uvurderlig jobb under veldig krevende forhold. Det prøver jeg også å si høyt til både enkeltpersoner og til alle i TV 2.
– Som person er jeg rasjonelt bygget opp, men i situasjoner som dette blir jeg fort lettrørt av å kjenne på hvor mye folk bryr seg om hverandre og om arbeidsplassen sin. Det er en god følelse, avslutter hun.