To avdelinger blir til én hos TV 2.
TV 2s logo i Oslo.

TV 2 får advarsel for brudd på regler om produktplassering

Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter å ha oppdaget brudd på reglene om merking av produktplassering under fotball-EM i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Medietilsynets kontroll i juni viste at TV 2 hadde merking for produktplassering ved starten av sendingene, men denne manglet etter reklamepauser og ved slutten av flere sendinger. 

Derfor får TV 2 advarsel av Medietilsynet. Det melder tilsynet selv i en pressemelding.

Avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet understreker at det er viktig at seerne blir informert når de møter markedsføring under sendingene.

– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og kringkastingsloven er tydelig på hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.

Dette er andre gangen TV 2 får reaksjon fra Medietilsynet på dette området det siste året, noe som har ført til en strengere reaksjon denne gangen.

– At Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på denne regelen to ganger det siste året medvirker også til at vi reagerer strengere mot kanalen denne gang. Nå gir vi TV 2 sanksjon i form av en advarsel. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS