Det siste Widvey rekker å gjøre blir dette forslaget om å myke opp reklamereglene for TV
Regjeringen sender på høring flere endringer i kringkastingsloven.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): For at norske TV-kanaler bedre skal kunne konkurrere med utenlandske kanaler, foreslår Kulturdepartementet å myke opp kringkastingslovens regler for reklame og sponsing.
Norske fjernsynskanaler konkurrerer med utenlandske kanaler, som i mange tilfeller er underlagt en mer liberal reklameregulering. Dette gjør at de utenlandske kanalene får et konkurransefortrinn, påpeker kulturminister Thorhild Widvey (H).
– En oppmyking av reklamereglene i tråd med reguleringen i andre EØS-land vil bidra til å styrke konkurranseevnen til de norske kommersielle kringkastingene, sier hun i en pressemelding.
I høringsnotatet, som ble sendt ut tirsdag, er det flere forslag til endringer i kringkastingsloven. Blant annet at det tas i bruk nye reklameteknikker, som reklame på delt skjerm og virtuell reklame.
Det skal bli færre detaljerte regler for reklameavbrudd, og oppheving av regelen om at reklame ikke kan overstige 15 prosent av daglig sendetid. I tillegg skal det åpnes for identifikasjon av sponsor i programmer, enkeltinnslag i programmer og i programtrailere.