På ett år har Medie-Norge omtalt krigen i Ukraina 223.438 ganger.
Tallgrunnlag:
Retriever har søkt på Ukraina i sammenheng med krigsbegreper, sanksjoner, flyktninger, energikrise, sentrale personer og Ukrainske byer for å fange opp mest mulig. I tillegg har de tatt hensyn til forskjellige skrivemåter når de har hentet ut tallene.
Tallene er hentet ut fra 24. februar 2022 til 23. februar 2023.
Det viser tall som analysebyrået Retriever har hentet ut for Medier24.
Fra 24. februar til 28. februar 2022 var det 12.685 oppslag i norske medier.
Toppmåneden var mars, med 36.649 oppslag.
– Krigen er nyhetshendelsen som har mottatt mest medieomtale det siste året, med i overkant av 223.000 oppslag. Til sammenligning er det kun koronapandemien som overgår krigen i omtale de seneste årene. Pandemien ser flest oppslag i 2020 med 460.000 oppslag, forteller analysesjef i Retriever, Benedicte M. Andersen.
Etter mars falt omtalen av krigen, før omfanget igjen økte i september og oktober. Det skyldes både energikrisen, samt flere store missilangrep mot flere ukrainske byer, forklarer Andersen.
Ifølge analysesjefen var mediedekningen de første månedene etter Russlands invasjon enorm med fokus på hendelsesrapportering, Ukrainas motstand og flyktningsstrømmen.
– Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj har gått fra å være en relativt lite omtalt leder til å bli en sentral skikkelse i norske medier, som den fjerde mest omtale personen i 2022, sier hun.
I tillegg til omtale av krigshandlinger og angrep er også diskusjoner om NATO-medlemskap for Sverige og Finland, energikrisen i Europa, samt sanksjoner mot Russland andre sider som fører til økt medieoppmerksomhet.
– Donasjoner av militært utstyr, humanitær bistand og hjerteskjærende historier fra overlevende får også oppmerksomhet, forteller Andersen.