NHSTs konsernsjef Hege Yli Melhus Ask. 

Reklameinntektene stuper for NHST - falt med over 30 prosent

– Inntektssiden er sterkt preget av koronasituasjonen, men takket være betydelige kostnadskutt leverer vi på linje med fjoråret, sier selskapets konsernsjef.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Koronapandemien rammer deler av mediekonsernet NHST hardt, viser selskapets kvartalsrapport som ble lagt fram fredag kveld.

Konsernets reklameinntekter er spesielt hardt rammet, og faller med 31 prosent sammenlignet med tallene fra tredje kvartal i fjor.

Omsetningen i kvartalet var på omtrent 255 millioner kroner. Det var en nedgang på over 30 millioner kroner fra samme periode i 2019. Dette skyldes i stor grad salget av Morgenbladet til Mentor Medier, som fant sted ved utgangen av første halvår.

Samtidig opplevde selskapet en nedgang på 7 prosent i brukerinntekter i tredje kvartal sammenlignet med tallene for 2019.

– Inntektssiden er sterkt preget av koronasituasjonen, men takket være betydelige kostnadskutt leverer vi på linje med fjoråret, sier konsernsjef Hege Yli Melhus Ask til DN.

Gleder seg over nye produkter

Det var særlig papirbasert annonsering som gikk tilbake, men også inntekter fra konferanser og arrangementer ble betydelig lavere enn i tilsvarende periode i fjor.

Samtidig opplevde selskapet en nedgang på 7 prosent i brukerinntekter i tredje kvartal sammenlignet med tallene for 2019.

Melhus Ask er glad for å konstatere at både Dagens Næringsliv og Mynewsdesk har lansert nye produkter og prosjekter den siste tiden.

–  Det er gledelig å se at vi lykkes med å utvikle og lansere nye produkter og tjenester som brukerne våre setter pris på. Disse bidrar til å styrke markedsposisjonen og inntektsgrunnlaget vårt i en periode som er utfordrende for hele mediebransjen, sier hun i en pressemelding.

Og legger til:

– Kostnadsreduksjonene gjennomføres som planlagt, og jeg er stolt av organisasjonens evne til å tilpasse seg de krevende markedsforholdene vi opererer i, sier 

 

Gikk i pluss i juli 

Da kvartalsrapporten for andre kvartal ble lagt fram i juli, viste denne at konsernet samlet sett gikk 1,5 millioner kroner i overskudd.

Det var en seier for konsernet, som gikk i underskudd med hele 83 millioner i første kvartal.

- Vi jobber systematisk og godt i en krevende periode. Jeg er imponert over organisasjonens evne til å utvikle viktig journalistikk og levere gode brukeropplevelser tross utfordrende arbeidsforhold, sa konsernsjef Melhus Ask den gangen.

Samtidig la hun til:

– Kostnadstiltakene vi har iverksatt har begynt å virke, og emisjonen vi gjennomførte i kvartalet har gitt oss handlingsrom til å sikre god drift og at vi kan gjennomføre nødvendige investeringer for å beholde og videreutvikle viktige lederposisjoner i markedet.

Powered by Labrador CMS