Lokalavisen setter trafikkrekorder med egen nyhetsstudio om korona

I august var det flere brukere enn noen gang på besøk hos Vesterålen Online.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Flere medier har siden koronautbruddet i mars satset på et «koronastudio» på nett.

Det har også Vesterålen Online (VOL), som opprettet sitt eget nyhetsstudio med flere korte saker om koronaviruset.

Hos VOL var interessen for dette blant leserne større enn noen gang i august, forteller nyhetsleder Vidar Eliassen.

– I august hadde vi litt over 1000 unike brukere inne på denne siden per dag. Det er også det meste vi har hatt noen gang. Interessen øker nok i takt med antallet smittetilfeller, sier Eliassen til Medier24.

Han tror det fremdeles er nyttig med en slik funksjon, selv om det snart er et halvt år siden pandemien for alvor kom til Norge.

– Det er kanskje ikke like viktig som helt i starten, i mars eller april. Men det er fortsatt viktig fordi det har en ganske åpenbar praktisk effekt. Det dukker ikke opp så mange koronasaker som tidligere, men dette er likevel nyttig for å samle dem slik at de blir mer organisert, sier Eliassen.

Han forteller også at koronastudioet først og fremst brukes for saker som angår folk flest. Saker med en mer lokal vinkling publiseres for seg selv som vanlige nyhetssaker.

– Det fungerer som en samlingsplass for å oppbevare de koronarelaterte sakene som vil være interessante for flere, sier Eliassen.

Kan nå ut til folk utenfor sitt område

Vesterålen Online er en regionsavis som i all hovedsak dekker det som skjer i kommunene Andøy, Bø, Hadsel, Øksnes og Sortland.

Eliassen tror derimot at dette nyhetsstudioet, som også er åpent for lesere uten abonnement på avisen, kan fange interessen til folk utenfor det gitte området.

Vidar Eliassen

– Jeg har ikke noe statistikk på akkurat det, men jeg tror nok vi får noen. Ett av formålene med at det er åpent og så organisert er jo at det skal være lett tilgjengelig for leserne. Og da er det godt mulig at de utenfor vårt område også klikker seg inn, sier Eliassen.

Tidligere i høst meldte flere aviser om en en oppgang i abonnementer under den pågående korona-perioden. Mediekonsernene Schibsted og Polaris Media er blant de som kan skilte med en økning i antallet abonnementer den siste tiden.

Også hos VOL har utviklingen vært god.

– Ja, vi har også opplevd en solid økning i antallet abonnementer. Men det handler nok også om andre ting, forteller Eliassen.

Korte nyhetssaker

Nyhetslederen tror ikke det er et problem at studioet i stor grad oppdateres av svært korte saker fra NTB. På spørsmål om dette kan gi mindre nyansert innhold knyttet til koronasituasjonen svarer han følgende:

– Det kan en jo kanskje si i noen tilfeller. Men litt av konseptet med et slikt studio er at sakene skal være ganske presise. Vi tar koronasaker fra NTB, og det viktigste er at vi tar det som er relevant. Dette er først og fremst et supplement til de mer lokale sakene våre.

VOL er en ren nettavis, og Eliassen sier at denne funksjonen dermed passer dem bra.

– Jeg tror det er en veldig god løsning for oss og våre lesere. Det er for å få den viktigste informasjonen ut til folk, og tanken er å ha det så organisert og oversiktlig som mulig, sier han.

Powered by Labrador CMS