VGs utviklingsredaktør Øyvind Brenne (til venstre) skryter av teamet som står bak koronaspesialen. Øverst fra venstre.: Øyvind Engan, Jari Bakken, Yasmin Sfrintzeris, Oda Leraan Skjerne, Sondre Nilsen og Jarle Brenna.

VGs koronaspesial har nådd en kvart milliard sidevisninger: – Uvirkelige tall

VGs koronaoversikt passerte 250 millioner på sin 250. dag. – Dette i kjernen av det vi skal holde på med, sier utviklingsredaktøren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VGs koronaspesial fortsetter å slå rekorder etter lanseringen i mars. 

Søndag nådde satsingen 250 millioner sidevisninger, det vil si en kvart milliard, kuriøst nok 250 dager siden den ble lansert.

VGs utviklingsredaktør Øyvind Brenne må nesten gni seg i øynene.

– Det er helt uvirkelige tall. Det er ekstra morsomt at vi får så mye trafikk på en samfunnsnyttig tjeneste som betyr mye for mange. For oss i VG er dette i kjernen av det vi skal holde på med, sier Brenne til Medier24.

– Dette binder sammen vår ambisjon om være den primære nyhetdestinasjonen, med målet om å være ledende på digital fortellerteknikk, legger han til.

Koronaspesialen har blant annet oversikt over antallet smittetilfeller i hver enkelt kommune, samt trendberegninger, egen reiserådsside og vaksineoversikt. 

Halv million innom daglig

Slik ser VGs koronaspesial ut.

Spesialen ble allerede i april det mest leste produktet i VGs historie med 125 millioner sidevisninger.  I juli var tallet over 194 millioner sidevisninger

– Den er også blant de mest leste hos VG hver eneste dag, men det er likevel spesielt at vi nå kan se mot milliardtallet, sier Brenne.

Det daglige snittet på siden er på rundt en halv million sidevisninger, forteller han.

– Det var en massiv interesse i mars, men har siden normalisert seg noe mer. Det har stabilisert seg på en halv million, men vi har sett en økning nå den siste tiden, sier Brenne.

– Denne siden har åpenbart blitt en daglig vane for mange. Det er vi glade for. Vi ønsker å tilgjengeliggjøre informasjon, slik at folk kan ta mer informerte valg og forhåpentligvis bidra til at smitten blir lavere, sier han.

Brenne understreker at mediehuset vil fortsette satsingen også fremover.

– Dette blir en prioritert satsing for oss også inn i 2021. Vi ser at dette vil bli viktig fortsatt i en uoverskuelig fremtid, sier han.

– Det flinke temaet bak jobber utrettelig med å bedre både forbrukeropplevelsen og innholdet. De skal ha en stor del av æren for at dette er blitt en trafikksuksess, og gjør en fantastisk jobb hver eneste dag, skryter Brenne. 

– Mye større enn vi så for oss

I det teamet har blant annet VG-journalist Oda Leraan Skjetne vært sentral siden lanseringen.

– Interessen har vært massiv, mye større enn vi så for oss.  Og det har vært ufattelig morsomt å jobbe med, sier Skjetne.

– Å få bruke månedsvis på å utvikle en statistikkside er jo nerdenes hevn. Det mest utrolige er kanskje at den slo sånn an. Jeg har aldri før opplevd å kunne engasjere lesere sånn med en ny graf, sier hun.

Også redaksjonell utvikler Sondre Nilsen har vært med fra starten.

– For at et så «uvanlig» produkt skal bli godt, kreves det også spesielt mye arbeid. Fra å være 2-3 personer, har nå rundt 30 personer fra avdelingene bidratt, sier Nilsen.

Her er de mest sentrale VG-medarbeiderne bak koronaspesialen. Øverst fra venstre.: Øyvind Engan, Jari Bakken,Yasmin Sfrintzeris, Oda Leraan Skjerne, Sondre Nilsen og Jarle Brenna.
Powered by Labrador CMS