Dag Sørsdahl i Aller-konsernet, Siv Juvik Tveitnes i Schbisted News Media og Amund Djuve i Dagens Næringsliv. Foto: Scanpix/Schibsted/DN

Norske mediebedrifter bekymret for framtida – flere vurderer permitteringer

Norske medieledere frykter langtidseffekten av korona-epidemien. – Vi jobber med å få oversikt over de økonomiske konsekvensene, sier DN-redaktør Amund Djuve til Medier24.

Denne artikkelen er over to år gammel.

I helgen kom den dystre statistikken fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). 6 av 10 mediebedrifter oppgir at det kan være aktuelt å permittere folk i nær framtid, som følge av korona-situasjonen i landet og børsfallene. 

Mandag kom nyheten om at Geelmuyden Kiese permitterer 21 ansatte i Norge. Samtidig har produksjonsselskapet Monster sendt ut permitteringsvarsel til 26 av sine ansatte.

Flere mediebedrifter Medier24 har snakket med bekrefter at de vurderer situasjonen fortløpende.

Schibsted: – Kan ikke se bort fra det 

Siv Juvik Tveitnes er konserndirektør i Schibsted News Media, og har ansvaret for Schibsted-medier, som Aftenposten, Bergens Tidende og VG. 

– Vi står i en veldig alvorlig situasjon – og det er spesielt med tanke på mediene våre. Der opplever vi en fantastisk trafikk jevnt over og stadfester virkelig oppdraget vårt, sier Juvik Tveitnes til Medier24. 

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør i Schibsted News Media.

Hun er imponert over innsatsen de ansatte i mediene legger ned, men understreker likevel at de økonomiske konsekvensene av denne krisen kan bli alvorlige. 

– Vi står i en økonomisk krevende og uforutsigbar tid. Vi har verken diskutert eller besluttet permitteringer, men at det kan være et aktuelt tema på et tidspunkt, det kan vi ikke se bort fra. Det er der vi står nå, sier hun. 

Aller: – Aktuelt med permitteringer 

Konsernsjef i Aller, som blant annet eier Dagbladet, Se og Hør og Kvinner og Klær, Dag Sørsdahl, er klar på at det per nå ikke er snakk om permitteringer i redaksjonene.

– For mediebedriftene har vi ikke tatt stilling til det. Men vi har andre bedrifter i konsernet, hvor vi vurderer det.

Dag Sørsdahl. Adm. dir. Aller Media AS. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

– Hvilke bedrifter?

– Det vil jeg ikke kommentere.

– Hvordan ser dere på situasjonen med tanke på inntekter?

– Historisk sett har mediene merket det mindre i nedgangstider, da vi har solgt flere aviser og blader. Nå har vi myke større annonseeksponering digitalt, så vi er mer eksponert for inntektssvingninger enn tidligere, sier han og legger til: 

– Vi har all time high trafikk på Dagbladet, og det er fremdeles god omsetning på annonsebørsene, men vi tar høyde for at vi kan få en negativ utvikling.

DN: – Jobber med å få oversikt

NHST-konsernet og Dagens Næringsliv har lagt en økonomisk krevende tid bak seg. DN-redaktør Amund Djuve sier til Medier24 at de ikke har tatt stilling til en eventuell permittering enda. 

Sjefredaktør Gard Steiro i VG.

– Vi jobber med å få oversikt over de økonomiske konsekvensene og hvilke tiltak som da må gjennomføres, men vi har ikke kommet så langt at vi har konkretisert det.

– Vil en eventuell permitteringsrunde gå til kommersielle eller redaksjonelle?

– Det er foreløpig hypotetisk.

– Hva frykter du denne situasjonen vil ha å si for DNs inntekter?

– Det er for tidlig å si. Når annonsørene sliter med både å selge produkt og få kunder til å handle går det selvsagt utover annonseinntektene, men det er tidlig å slå fast.

VG: – For tidlig å si

VG-redaktør Gard Steiro skriver i en melding til Medier24 at de først og fremst har fokus på nyhetsdekningen sin. 

– Hovedfokuset er å sikre bemanningen for å oppfylle samfunnsoppdraget. Det har aldri vært viktigere enn nå. Hele VG-redaksjonen er involvert i dekningen av corona-utbruddet. Situasjonen endrer seg dag for dag, skriver han.

Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks Norge
Tomas Bruvik, generalsekretær i LLA

Han utelukker ikke at de må vurdere det på sikt. 

– Vi må naturligvis planlegge for at pandemien både kan påvirke vår arbeidskapasitet og våre arbeidsbehov drastisk. Men akkurat hvilke konsekvenser krisen får, er det for tidlig å si noe sikkert om. Det viktigste er ivareta våre ansatte og legge til rette for at VG-huset kan gjøre det de er best på – drive journalistikk, skriver han.

 

– Jobber knallhardt med bemanning

Aftenposten-redaktør Trine Eilertsen er også opptatt av at det nå handler om kampen for å holde hjulene i gang i redaksjonen – og at det redaksjonelt ikke er snakk om permitteringer. 

– I redaksjonen jobber vi knallhardt for å sikre tilstrekkelig bemanning i en situasjon med flere i karantene og stengte skoler og barnehager, skriver hun i en melding til Medier24. 

Også TV 2-sjef Olav T. Sandnes er klar på at det er krevende å få vaktlister til å gå opp om dagen. 

– Permitteringer er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt, og vi konsentrerer oss om å løse oppgavene.

Kommersiell direktør i radioselskapet Bauer Media, som blant annet eier Radio Norge og Radio Vinyl, Hilde Skomsvold, sier at de jobber med å begrense tapene. 

– Vi kommer ikke til å permittere folk foreløpig, men vi følger situasjonen tett.  Vi har ikke så mye reiselivsannonsører hos oss, men vi prøver selvsagt å begrense tapene så godt vi kan, sier Hilde Skomsvold, kommersiell direktør i Bauer Media til Medier24. 

Discovery og NENT vurderer situasjonen

Hos NENT er det heller ingen planer om permittering, opplyser kommunikasjonssjef ved hovedkontoret i Stockholm, Tobias Gyhlénius til Medier24. 

– Helsen og sikkerheten til våre ansatte er alltid vår høyeste prioritet. Vi overvåker utviklingen kontinuerlig når det gjelder COVID-19 og har iverksatt en rekke tiltak over hele selskapet, skriver han i en e-post til Medier24. 

Blant tiltakene er utstrakt bruk av hjemmekontor. 

Hos Discovery har de enn så lenge ikke sendt ut permitteringsvarsler, men de forbereder seg på flere mulige utfall.

– Vi har foreløpig ikke sendt ut permitteringsvarsel som følge av denne situasjonen, og vi jobber for å unngå det, skriver Discoverys kommunikasjonsdirektør, Espen Skoland, til Medier24 og legger til: 

– Men dette er en krevende situasjonen som vil påvirke alle bransjer, også TV-bransjen. Akkurat nå jobber vi med flere alternative planer for hvordan vi skal tilpasse sendeskjemaet på kort og lang sikt. På kort sikt klarer vi å løse dette, men noen produksjoner må stoppes, andre må utsettes. Vi er også i kontinuerlig dialog med mediebyråene og annonsørene. Det er vanskelig å si noe helt konkret om de langsiktige følgende dette vil få – nå som situasjonen fortsatt er uklar med tanke på hvor lenge denne unntakstilstanden vil vare. Vi forbereder oss på ulike scenarioer. 

LLA: – Kritisk 

Fagpressen skriver at de kartlegger hvordan situasjonen påvirker deres medlemmer. 

– Vi har akkurat satt i gang en kartlegging blant utvalgte medlemmer om de har planer om å avvik fra planlagte utgivelser eller annen publisering, opplyser Per Brikt Olsen, administrerende direktør i Fagpressen. 

Tomas Bruvik er generalsekretær i Landslaget for lokalaviser (LLA). Etter avlysningen av deres landsmøte, opplyser han at situasjonen i organisasjonen nå er kritisk. 

– Vi har ikke permittert. Her er det mer hektisk enn noensinne for å hjelpe våre medlemmer. Vi må selvsagt vurdere det på sikt. Økonomien til LLA er nå klart kritisk på grunn av avlyst landsmøte, skriver han.

Powered by Labrador CMS