Korona ble nådestøtet: Playboy legger ned papirutgaven

Etter sju tiår til forlystelse og forargelse er det over og ut for Playboys papirutgave. Koronapandemien ble for mye for mannebladet, som allerede slet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den kommende vårutgaven blir siste nummer for Playboy, som i tillegg til lettkledde og nakne damer var kjent for sine intervjuer, dyptpløyende politiske artikler og litterære tekster. Beskjeden kom i et innlegg på magasinets egen blogg.

– Sist uke, da det ble stadig tydeligere hvordan koronapandemien forstyrrer innholdsproduksjonen og leverandørkjeden, ble vi tvunget til å sette fart på samtaler vi har hatt internt. Bladet som kommer denne uken, blir årets siste papirutgave i USA, heter det.

– Gjennom 66 år har vi blitt mye mer enn et magasin. Men noen ganger må du gi slipp på fortiden for å skape rom for fremtiden.

Opplaget er nå var en brøkdel av hva det var da toppen ble nådd på 1970-tallet, da det ble solgt millioner hvert kvartal. Allerede før det kastet inn håndkleet, slet Playboy i den nye medievirkeligheten. Da grunnlegger Hugh Hefner døde i 2017, 91 år gammel, signaliserte det på mange måter at en æra var over.

I dag er Playboy først og fremst en global merkevare og de velkjente kaninørene pryder en lang rekke produkter.

Powered by Labrador CMS