Korona sprenger alle rekorder: Norske medier har skrevet om viruset 410 000 ganger i år

Norske medier skriver vanligvis 7000 saker i døgnet. Midt i koronakrisen ble det publisert 8500 saker i døgnet - kun om viruset, viser ferske tall fra Retriever.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den pågående koronapandemien har dominert mediebildet totalt siden regjeringen innførte tiltakene 12. mars i år.

Det er allerede kjent at pandemien er den mest omtalte saken i norske medier noensinne, men ferske tall fra analysebyrået Retriever viser hvor stort omfanget faktisk har vært. 

Hittil i 2020 er det blitt publisert totalt 410 000 medieoppslag knyttet til koronaviruset. 

Tok av etter 12. mars

– Norske medier publiserer vanligvis rundt 700o oppslag per døgn. Nå under koronapandemien var situasjonen annerledes. I uke 12 alene ble det publisert 8500 oppslag hvert døgn - kun om korona. Det sier en hel del om hvor mange oppslag det er blitt publisert, sier Retrievers analysesjef Sigmund Wøien.

Totalt i uke 12 - som var mellom 16. til 22. mars - ble det publisert 47 943 oppslag om viruset.

Analysen viser videre at koronaviruset først ble et tema i norske medier etter at det norske tilfellet ble bekreftet. Spredningen av viruset i Kina ble i svært liten grad dekket av norske medier.

Sigmund Wøien

Omtalen tok seg for alvor opp etter at regjeringen innførte koronatiltakene 12. mars, viser tallene.

– Tallene høres høye ut, og det er de også. Derfor har vi sett noen tidligere hendelser for å sammenligne, forteller Wøien.

Har sammenlignet med 22. juli

Det er SARS-utbruddet i 2002, svineinfluensaen i 2009 og 22. juli-terroren i 2011.

– For SARS i 2002 og 2003 finner vi 5000 medieoppslag. Svineinfluensaen i 2009 og 2010 ga 70 000 medieoppslag, forteller Wøien.

– For 22. juli har vi sett på perioden fra 22. juli og frem til 22. oktober i 2011, og da fant vi 102 medieoppslag. Men 22. juli er også bli mye omtalt i etterkant, og totalt siden 2011 og frem til i dag vinner fi 450 000 medieoppslag, sier Wøien.

Kildegrunnlaget for Retrievers analyse inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende fjernsyns- og radiosendingene.

 

Sammenligning av medieoppslag. 

Solberg mest omtalt

Retriever har også sett på hvilke personer som har vært mest omtalt til nå i 2020.

Ikke overraskende er det statsminister Erna Solberg som topper listen, med 13 500 medieoppslag.

Høyre-lederen var også den omtalte personer totalt i 2019.

På 2. plass følger helseminister Bent Høie med 10 000 oppslag, mens direktør i Helsedirektoratet, Bjørn Guldvog, innehar 3. plassen med 3700 oppslag.

 

Videre følger kunnskapsminister Guri Melby (2800 oppslag), Folkehelseinstituttet-direktør Camilla Stoltenberg (2100 oppslag), arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (1400 oppslag) og mye omtalte Espen Nakstad (1100 oppslag). 

  • For ordens skyld: Retrievers analyse ble presentert på et webinar som ble arrangert i samarbeid med Medier24.
Powered by Labrador CMS