LLA: Lokalavisene taper mellom 50 og 90 prosent av annonseinntektene

– Det blir dramatisk når lokalavisene nå begynner å permittere også redaksjonelle medarbeidere, sier generalsekretær i LLA, Tomas Bruvik.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lokalavisene taper mellom 50 og 90 prosent av annonseinntektene, viser en ny undersøkelse gjort av Landslaget for Lokalaviser (LLA).

Undersøkelsen er gjort blant LLA sine 110 medlemsaviser – og avdekker store tap. Nesten 80 prosent av de spurte avisene svarer at de tror de vil se enda større tap lenger ut i april. 

Nå frykter Landslaget for lokalaviser (LLA) at annonsesvikten fører til at innbyggjarane i store deler av Norge får mindre journalistikk og samfunnsviktig informasjon.– Det blir dramatisk når lokalavisene nå begynner å permittere også redaksjonelle medarbeidere. Det har knapt tidligere i fredstid vært viktigere å få ut informasjon til innbyggjarane. Nettopp i disse tider må vi holde hjulene i gang, men det ser stygt ut for mange aviser alt no, og enda verre når vi kommer lenger ut i april, sier generalsekretær Tomas Bruvik.

– Lokalavisene må ha statlig hjelp

LLA skriver videre at undersøkelsen deres avdekker at halvparten av lokalavisene som har besvart undersøkelsen har permittert ansatte, og at ytterligere 20 prosent vurderer permitteringer. 

– Det er bra at mange kommuner nå har begynt å bruke avisene til kommunale annonser. Slik bidrar de til å holde liv i avisene, sier Bruvik. 

Videre sier han at de ser at stadig flere lokalaviser inngår samarbeid med kommuner om å gjøre leserne bevisste på hvor viktig det er å støtte opp under lokalt næringsliv i krisetider. 

– Dette er bra, men lokalavisene må også ha statlig hjelp for å klare seg gjennom krisen, understreker Bruvik – som sier han frykter lokalavisdød som ytterste konsekvens. 

– Ser alvorligheten

I forrige uke var kultur- og medieminister Abid Raja ute og sa at de ser hvor alvorlig situasjonen i mediebransjen er - men at det er for tidlig å sette inn konkrete tiltak kun rettet mot mediebransjen. 

– Og så vil jeg si at vi også ser de store utfordringene for mediebransjen. Mediemangfoldet er i en potensielt kritisk situasjon hvor de blant annet ser et brått og stort bortfall av annonseinntekter. Jeg er bekymret for den krevende situasjonen mange medier opplever. Samtidig vil mediene også kunne benytte seg av de generelle ordningene og tiltakene vi har lagt frem. Regjeringen og jeg vil fortløpende følge medienes situasjon, jobbe videre med ordninger og bidra til at medienes viktige samfunnsmessige rolle opprettholdes, sier Raja i meldingen og fortsetter: 

– Nå må vi se hvordan alle disse tiltakene virker, før vi tar stilling til behovet for ytterligere tiltak. Jeg har tett kontakt med bransjen og kommer til å følge utviklingen nøye, sa kultur- og likestillingsministeren i forrige uke.

Mediene har selv krev en krisepakke på en milliard kroner - og LLA har vært ute og krevd egne 150 millioner kroner i krisepakke til de minste lokalavisene. 

Powered by Labrador CMS