Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge viser som forventet negative tall etter årets elleve første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 7,9 milliarder NOK i årets elleve første måneder, mot 8,8 milliarder NOK i samme periode i fjor. Dette tilsvarer en nedgang på 848 millioner kroner.
November isolert viser Mediebarometeret en sterk måned og tilbakegangen fra i fjor reduseres betraktelig.
Etter årets elleve første måneder viste reklameomsetningen via mediebyråene en nedgang på 10,6 prosent. Pr oktober var tallet minus 14,8 prosent.
-Som jeg sa forrige måned, håpet vi på en forsiktig fremgang ut året og det fikk vi virkelig. November ble en meget sterk måned, dog må det nevnes at november i 2019 var en svak måned, sier Mediebyråforeningens leder, Merete Mandt Larsen.
Og legger til:
– Vi håper at desember bekrefter den positive utviklingen og at vi med dette, tross både et annerledes og krevende år, ender på best mulig måte.
Internett beholder plassen som den største reklamekanalen, med en andel av den totale reklameomsetningen på 39,3 prosent, mot tradisjonell TVs andel på 36,7 prosent – altså uendret de siste tre månedene.
TV er på minus 8,6 prosent for årets elleve første måneder, mens kanalen pr oktober var 14,3 prosent ned.
-Med en vaksine snart tilgjengelig for det norske folk, er det en positiv holdning å spore i markedet. Annonsører planlegger 2021 og det er en høy aktivitet hos mediebyråene. Jeg er mer optimistisk til avslutningen på året enn jeg var kun for kort tid siden, sier Merete Mandt Larsen