Medietilsynet har bedt Kulturdepartementet om 1,55 millioner kroner ekstra for å dekke ekstrautgifter som en følge av korona. Det viser en intern e-post sendt fra fellestjenester-direktør Svein Erik Klemetsen i tilsynet.
Økningen dekker tilsynets ekstrakostnader i forbindelse med koronapandemien, ifølge e-posten.
Årsaken til at de ber om mer penger er at de har økte utgifter på grunn av hjemmekontor – og at de måtte utvikle en enkel måte for mediene å søke koronastøtte på.
En del av pengene skal også gå til å dekke utstyr og tilrettelegging av hjemmekontor til de ansatte, heter det i e-posten som Medier24 har fått innsyn i.
Budsjettsprekk på 1,5 mill.
Kommunikasjons- og analysedirektør Kristine Meek i Medietilsynet forteller hva pengene skal bli brukt til:
– Midlene vil i all hovedsak gå til utvikling av et digitalt verktøy for å kunne håndtere søknader om kompensasjon fra de redaktørstyrte mediene. Vi anslår at totalkostnaden for dette er på ca. 1,1 millioner kroner. Det gjelder i hovedsak ekstern bistand til teknisk utvikling av søknadsløsningen, sier Meek til Medier24.
Samtidig legger hun også til:
– I tillegg har vi søkt om ekstra midler til innkjøp av utstyr på grunn av hjemmekontor for ansatte under pandemien. Det kan være alt fra kontorstoler til skjermer, og andre ting av denne typen. Det er ikke endelig beregnet hvor store kostnader vi får til dette.
Hun understreker også at midler som ikke brukes opp av Medietilsynet i forbindelse med dette, vil betales tilbake til statskassen.
– Ikke ferdig beregnet ennå
– Hvor mange ansatte er kostnaden på kontorutstyr fordelt på?
– Vi er 36 ansatte, og det vil bli beregnet i løpet av de neste ukene hvor mye vi trenger for tilpasninger av hjemmekontor som følge av koronapandemien, så det har jeg dessverre ikke detaljinfo om ennå, sier Meek.
I løpet av søknadsprosessen ble det oppdaget en feil i søknadsskjemaet til kompensasjonsordningen. På spørsmål om hun synes pengene som gikk til teknisk bistand var vel anvendte, svarer direktøren:
– Ja. Medietilsynet måtte utvikle en helt ny teknisk løsning for å kunne håndtere denne type kompensasjonsordning. Det var ingen annen måte å løse dette prosjektet på. Vi har hatt konsulenter inne, og det har vært endringer i forutsetninger og forskrift mens utviklingen pågikk som førte til en ny søknadsperiode og noen ekstra kostnader.
– Vi har jobbet så godt vi kunne, både med interne og eksterne ressurser, for å få løst dette på den tiden vi hadde til rådighet sier hun.
Meek opplyser samtidig om at mesteparten av pengene som er blitt brukt til ekstern teknisk hjelp, har gått til Capgemini, som tilsynet allerede har en avtale med.
Mindre deler av midlene har også gått til BDO, som har bistått tilsynet med å lage maler og dokumenter som ble brukt til kontroll i forbindelse med kompensasjonsordningen.
Krevende koronakrise
Det har snart gått åtte måneder siden pandemien rammet Norge for fullt, den 12. mars. Krisen som har fulgt pandemien har rammet både enkeltmennesker, bransjer og hele land.
Meek medgir at den pågående situasjonen også har merktes hos Medietilsynet.
– Koronakrisen vært krevende på noen måter, slik den har vært for så mange andre. Heldigvis har vi fått erfare at vi evner å løse oppgavene vi har på hjemmekontor med digitale løsninger, sier hun.
Til slutt oppsummerer kommunikasjonsdirektøren den vanskelige perioden slik:
– Alt i alt synes vi det har gått greit, selv om det er krevende å stå i en slik situasjon over tid. Situasjonen er ikke spesiell for Medietilsynet, og det viktigste er at vi har greid å løse oppgavene våre underveis i pandemien.