I denne episoden diskuterer vi den bølgen av konspirasjonsteorier og usannheter som sprer seg som ild i tørt gress på sosiale medier.
De siste månedene har det vært veldig mange eksempler på slike teorier – som strengt talt ikke har rot i virkeligheten, men som du og jeg er med på å dele.
7. juni opphevet Stortinget medieeierskapsloven. Det høres kanskje kjedelig ut, men dette er en såkalt gamechanger for mediebransjen i Norge. Medieeierskapsloven er basert på forhåndsdefinerte markeder og eierskapsgrenser.
Modellen er utdatert og dårlig egnet til å regulere et mediemarked som er i stadig endring. Konkurransetilsynet vil i stedet se på hvilke aktører som faktisk er konkurrenter, og hvordan markedet faktisk er bygget opp. Det vil gjøre det fristende for dagens mediehus å definere Google og Facebook som konkurrenter.
Morgenbladet åpner nå for for kjøp av enkeltartikler. Fra før har Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen innført mikrobetaling. Det samme har Svalbardposten. I tillegg vil VG i gang, men mens Schibsted bruker egne løsninger, tester Morgenbladet løsningen til norske Partikkel.
Men vil det være noen som er villig til å betale 19 kroner for en artikkel?
Facebook har åpnet for 360-graders bilder, Discovery åpner for videresalg av OL-rettigheter, hva er den optimale lengden for YouTube og Facebook-videoer, 32 millioner Twitter-brukere har blitt hacket, og Snapchat har redesignet Discover og lar deg abonnere på dine favoritt-publisister.
Hør på MediaPuls via
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/268772648" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]
Nyttige lenker:
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.