Schibsteds kamp for å beholde Nettbil har denne uken nådd Høyesterett,
når de møter konkurransetilsynet i retten.
I 2020 kjøpte Schibsted opp Nettbil, en
nettbasert auksjonsløsning for bruktbiler som selges fra privatpersoner til
bilforhandlere.
I
november samme år konkluderte Konkurransetilsynet med at oppkjøpet svekket
konkurransen på bruktbilmarkedet, fordi Schibsted også eier Finn, og satte en stopper for oppkjøpet.
Konkurranseklagenemnda ga tilsynet medhold i dette.
Schibsted svarte med å gå til sak mot Konkurranseklagenemnda, og fikk fullt medhold i lagmannsretten i mars i fjor.
– Feilaktig premiss
Staten ved Konkurransetilsynet anket den dommen
- og det er altså denne som nå skal behandles i Høyesterett.
Medier24 har fått innsyn i begge partes sluttinnlegg i saken.
I sitt innlegg, mener staten ved Kokurransetilsynet og Regjeringsadvokat, at lagmannsrettens
dom hviler på et feilaktig premiss.
«Under den innledende markedsavgrensningen konkluderer retten
med at Finn og Nettbils produkter ikke er ombyttelige (substitutter), dvs. at
foretakene ikke er konkurrenter. Lagmannsretten viser tilbake til dette
premisset under sin etterfølgende konkurranseanalyse, som konkluderer med at
foretakssammenslutningen ikke vil hindre effektiv konkurranse.», skriver de.
De mener at med riktig premiss for konkurranseanalysen, vil
sammenslutningen hindre effektiv konkurranse.
«Som følge av at foretakssammenslutningen fjerner konkurransen
mellom partene og gir økt markedsmakt, er det videre sannsynlig at dette vil
resultere i prisøkning eller redusert kvalitet»
– Er ikke i samme marked
Schibsted, og advokat Håkon Cosma Størdal ved Advokatfirmaet Wiersholm AS, skriver i sitt sluttinnlegg at de mener at Finn.no og Nettbil ikke er i samme marked og skriver:
«For å være i samme marked må kundene vurdere produktene som substitutter. Det er ikke det samme som at produkter i dagligtalen omtales som alternativer. Uttrykket substitutt har et bestemt meningsinnhold definert gjennom retningslinjer og rettspraksis. Staten forsøker bevisst å tåkelegge dette ved konsekvent å likestille substitutt med alternativ.»
De mener at oppkjøpet ikke vil føre til en prisøkning hos Finn, fordi de rett og slett ikke er konkurrenter.
«Hvis også Høyesterett kommer til denne konklusjonen, er det ikke nødvendig å gjennomføre noen konkurranseanalyse fordi Finn og Nettbil ikke kan anses som konkurrenter og det derfor ikke oppstår noen konkurranseskade. Schibsteds oppkjøp av Nettbil vil da heller ikke "i betydelig grad” kunne “hindre effektiv konkurranse", jf. konkurranseloven § 16 første avsnitt, og vilkåret for å forby foretakssammenslutningen er ikke oppfylt.»
Det er satt av fire dager i Høyesterett til saken.