I en pressemelding onsdag melder Norges Fotballforbund (NFF) at de er i «finalen som en av tre nominerte til UEFA Grow Award for sitt arbeid med ny kommunikasjonsstrategi og arbeid med å bedre organisasjonens omdømme.»
I pressemeldingen står det at NFFs kommunikasjonsstrategi og tiltak for å bedre organisasjonens omdømme er kvalifisert for finalen sammen med det engelske fotballforbundet sin PR-kampanje i VM «Three Lions World Cup Campaign».
Det irske forbundet er i finalen for sitt arbeid med «Festival of Football».
– Kjempegøy! Hele organisasjonen har jobbet målrettet med å bedre NFFs omdømme. NFF viser åpenhet i praksis. Vår kamp for likestilling i fotballen har blitt lagt merke til internasjonalt, og vi har blitt flinkere til å drive historiefortelling om NFF med ulike virkemidler, sier Svein Graff, direktør for kommunikasjon og samfunn i NFF, ifølge pressemeldingen.
Var «innesluttet og angstbitersk»
Vegard Jansen, sportsredaktør i TV 2, trekker også fram likestillingsarbeidet til NFF som noe positivt som har skjedd i forbundet.
– Det tror jeg UEFA har lagt merke til. De har lykkes både nasjonalt og internasjonalt, og er et godt eksempel på en god historie godt fortalt, sier han til Medier24.
Ifølge Jansen kan det virke som NFF har hatt en form for samling i bunn. De virker nå mer offensive og imøtekommende, mener han.
– Vi merker at det har kommet inn nye krefter, og at de virkelig forsøker å gjøre en innsats på å tilgjengeliggjøre fotballen, og å åpne seg mot mediene og publikum, sier han.
Tidligere opplevde Jansen NFF som mer «innesluttet og angstbitersk».
– Det var kanskje en kombinasjon av at dårlige resultater og negativ omtale preget dem. De har nå skjønt at om en løfter litt og leter under reiseregningene, så har de noen gode historier å fortelle når det gjelder norsk fotball, sier han.
Steg i riktig retning
Leif Welhaven, kommentator i VG, mener også NFF har tatt steg i riktig retning.
– Vi ser en forskjell på hvordan de kommuniserer utad sammenlignet med tidligere. Det er en positiv, reell endringsvilje som jeg syns er viktig. Mye har vært håpløst og sementert tidligere, men det er nå en vilje til å erkjenne at ting ikke har vært som de bør være. Samtidig er det stadig saker som kunne vært bedre kommunisert, sier Welhaven til Medier24.
Til Medier24 sier Svein Graff i NFF at de nok ikke skal være redde for å innrømme at de tidligere var for konsentrerte om de negative sakene.
– Vi hadde nok en viss medieskrekk, og var for dårlig å parallelt kommunisere de gode tingene. Det har vi våget å diskutere internt, sier han.
Han syns det er hyggelig at både Welhaven og Jansen nå kommer med skryt av forbundet.
– Vi har jo ofte fått høre det motsatte. Det viktigste for oss har vært erkjenne de utfordringene som har vært der, og å gjøre noe konkret med hvordan vi kommuniserer i det daglige. Ofte er det negative mediesaker, dermed et desto viktigere at vi bygger omdømmekapital med å fortelle hva vi driver med, sier han.