Koronaviruset setter sitt preg på Norge. Onsdag 25. mars kl. 14.30 var det svært få mennesker ute i sentrum. På Stortinget t-banestasjon holdt folk god avstand.

Korona­pandemien er den mest omtalte saken i norske medier noen­sinne

Ingen saker i Norge har fått så bred omtale på så kort tid som koronaviruset, ifølge tall fra analyseselskapet Retriever.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med en topp i uke 12 med 47.943 oppslag om koronapandemien setter viruset en rekord i mengden oppslag i norske medier. Det viser tall Medier24 har fått fra analyseselskapet Retriever.

– Det er tankevekkende, men kanskje ikke veldig overraskende. Fordi det er så altomfattende, og fordi vi ikke vet hvor lenge vi må leve annerledes, sier redaktør Knut Magnus Berge i NRK til Medier24.

Favner bredt

Da koronaviruset påvirker de fleste deler av det norske samfunnet, er det stor variasjon i hva sakene handler om.

Programredaktør Knut Magnus Berge i NRK.

I om lag hvert tredje oppslag er medisin og helse hovedtema, og omtrent like mange oppslag handler om økonomi og næringsliv. Resten av omtalen fordeler seg på tema som sport, kultur og underholdning, utdanning og arbeidsliv, opplyser Retriever.

– Som medieanalytikere ha vi ikke klart å finne noen andre enkelthendelser som er omtalt i et slikt omfang, når man ser omfang i relasjon til tid. Det har med andre ord aldri blitt publisert så mye omtale av en enkelthendelse i løpet av så kort tid, sier analysesjef Sigmund Wøien i Retriever til Medier24.

Totalt har det blitt publisert 320.000 medieoppslag om koronaviruset på papir, nett, radio og tv. 

Eksploderte da viruset nådde Norge

Omtalen av koronaviruset begynte for alvor å ta av 9. mars, tre dager før Norge innførte de strengeste tiltakene i fredstid.

– I løpet av de ca. 70 dagene fra 1. januar og fram til denne datoen publiserte norske medier omtrent 30.000 artikler relatert til korona. I de 56 påfølgende dagene ble det publisert over 290.000 oppslag. Dette viser også at situasjonen i Kina ikke genererte noe særlig omtale i norske medier. Her hjemme fikk viruset først stor oppmerksomhet i mediene etter at smitten var spredd til flere nordmenn, sier Wøien.

Analysesjef Sigmund Wøien i Retriever.

Berge i NRK er klar på hvorfor pandemien får så bred omtale:

– Korona angår alle på en måte verden knapt har sett noen gang. Vi er tvunget til å endre atferd, vi – i alle fall i vår del av verden – er fratatt en masse friheter vi til vanlig tenker er helt selvsagte. Og samtidig rammer det enkelte hardt og brutalt, med tap av arbeidsplasser og stor grad av usikkerhet om hva fremtiden vil bringe.

– Eksepsjonell situasjon

Professor Kristin Skare Orgeret ved OsloMet er ikke overrasket over at koronapandemien når opp som den mest omtalte enkelthendelsen i norsk presse.

– Det er en helt eksepsjonell situasjon, og da er det ikke så rart at det kommer til uttrykk i mediene, sier professor Skare Orgeret.

Professor Kristin Skare Orgeret ved Institutt for journalistikk og mediefag på OsloMet.

– Dette er jo både en kultur-, utvikling-, økonomisk- og sosial krise. Likevel har alt én merkelapp, og det er koronaviruset, legger hun til.

Godt å diskutere noe annet enn korona

Hun synes mediene har håndtert situasjonen på en svært god måte.

– En kan alltid gå inn i enkeltsaker, men i det store og hele har mediene gjort en kjempejobb i å dekke situasjonen, legger hun til.

Orgeret påpeker imidlertid at fokuset på koronaviruset kan gå på bekostning av andre nyhetssaker, i andre deler av verden.

– Ting skjer parallelt med koronaviruset. Verden har jo ikke stoppet helt opp, sier hun videre.

– En så forresten med Både Tangen- og Hagen-saken at folk syntes det var litt godt å få diskutert noe annet enn korona også.

Powered by Labrador CMS