Hvordan leder man redaksjonelle, administrative og kommersielle ressurser i en krisetid?
Det skal Medier24 undersøke fremover etter å ha spurt en rekke medieledere om deres beste tips.
Like før koronautbruddet, fikk NRKs utenrikssjef, Knut Magnus Berge, en ny rolle. Som redaktør i NRKs nyhetsdivisjon, har han det overordnede ansvaret for allmennkringkasterens nyhetsprogrammer på radio og TV, som Nyhetsmorgen og Dagsrevyen.
Han mener at koronautbruddet, som alle andre kriser, virker mobiliserende og samlende på de ansatte i NRK.
– Vi må gjøre kloke valg, og rigge oss slik at vi når flest mulig med nøktern og pålitelig informasjon. Det gir mening. Sammen med resten av ledelsen i NRK er det min jobb å bidra til at dette skjer, samtidig som vi skal være der for våre egne som står på – til beste for land og folk, sier han til Medier24.
– Ikke lov ting du ikke kan holde
– Hvordan skiller det seg for din del å lede i normaltilstand vs en krise?
– Alt blir forsterket i kriser. Ansvaret og stoltheten over å være med på å gjøre en forskjell, men også frykten for alt som er usikkert. Å lede i kriser bør handle om tydelighet og nærhet. Gjøre tydelige strategiske valg – som da vi besluttet å lage en sammenhengende nyhetsstrøm fra morgen til kveld på alle NRKs plattformer – og å være nær, ha omsorg for medarbeiderne som faktisk gjør jobben.
– I hvilken grad mener du at åpenhet og kommunikasjon er viktig overfor ansatte nå vs i normalt? Har det endret seg på noen måte?
– Størst mulig åpenhet, også i kriser. Men det er ikke det samme som total åpenhet. En bør unngå å kommunisere luftslott og halvtenkte ideer, det skaper bare usikkerhet. Forsøke å involvere i størst mulig grad, være åpen for alle typer innspill, kommunisere tydelig rundt strategiske valg, men balansere det med devisen; «ikke lov ting du ikke kan holde, hold det du lover».
Ønsker å være tydelig
– Hvordan sørger du, gjennom ditt lederskap, å bidra til å opprettholde motivasjon og kulturen i bedriften? Hvilke grep tar du?
– Motivasjonen er høy og kulturen god i NRK Nyheter, det forsterker seg også i krisetider. Som nå, når vi får bøttevis med hyggelige tilbakemeldinger fra publikum. For min del som leder handler det om å forsterke dette. Ved jevnlig å sende ut relevant og forsøksvis oppbyggende fellesinformasjon, kombinert med daglige rundturer til alle grupper. Da får jeg tatt pulsen på organisasjonen, samtidig som alle kan ta opp det de har på hjertet. Alt fra frykt for smittesituasjoner på jobb, til synspunkt på enkeltsaker og strategi. Det tilfredsstiller mitt behov for å være nær og tilgjengelig, og forhåpentlig medarbeidernes behov for medeierskap til beslutningene ledelsen tar.
– Hvordan er du personlig som leder når krisen står på som verst?
– Jeg ønsker å være synlig, tydelig og nær. Både lyttende til uvante behov rundt smitteverntiltak og hjemmekontor, og tydelig i kommunikasjonen av strategiske valg. Jeg forsøker å finne balansen mellom å være tydelig og lyttende. NRK har et særegent ansvar i nasjonale kriser. Og med profesjonell stolthet over det våre folk utretter i disse dager er jeg freidig nok til å si om dekningen; «so far, so good»!