eEtter flere måneders utvikling og forberedelser var det siste mandag i mai tid for lansering av TU Bygg, Teknisk Ukeblads nye satsing på byggebransjen. Nisjenettstedet lanseres i praksis som en seksjon under TU, men er også en selvstendig side med TUbygg.no som inngang.
- Vi skal bli en byggeportal som utfordrer de eksisterende aktørene, og bringer en litt annen vinkling på stoffet. Vi skal se mer framover og skrive om teknologi, utvikling og hva som skjer, ikke bare på hva som har skjedd og hvilke kontrakter som er tildelt.
Det sier nyhetsleder Knut Bjørheim (48), som sammen med journalist Tuva Strøm Johannessen (34) utgjør redaksjonen. Snart blir de én til, og redaksjonen på tre har store ambisjoner - om å bruke ressursene sine på å lage journalistikk.
Gjennom automatisering, «robotjournalistikk» og selvpublisering er planen at tall, statistikk og pressemeldinger skal komme nærmest av seg selv.
- Vi skal lage gode saker, og ikke bruke tida på å redigere pressemeldinger, sier Bjørheim.
Han har en variert bakgrunn fra blant andre Klikk.no, Hytteliv, Det Nye og Dagsavisen. Han kom nå til jobben fra buildingsupply.no.
Kollega Strøm Johannessen har blant annet jobbet som frilanser og som vikar i NRK, etter at hun gikk ut fra journalistutdanningen i fjor. Hun har fra tidligere studert ingeniørfag, og ser nå fram til å kombinere dette med journalistikk.
- Hvem skal dere nå med TU Bygg?
- Vi har ikke noen tallfestede mål å gå ut med nå, og det snakker vi ikke så mye om. Målet er å bli kjent og bli brukt i bransjen, men også treffe bygginteresserte utover kjernepublikummet. Dette skal ikke bli et nettsted bare for menn i 50-åra, sier Bjørheim.
I etableringsfasen vil siden være åpen, men på sikt vil det også her komme brukerbetaling på deler av innholdet - som for resten av TU.no. Svein-Erik Hole er redaktør også for TU Bygg, med Jan M. Moberg som ansvarlig redaktør.
For ordens skyld: Teknisk Ukeblad Media AS eier 15 prosent av Medier24 AS. Vi har også kontor i samme bygg.