Veksten i mobiltrafikk har begynt å avta - og lite tyder på at desktop «dør» med det første

Mobilen nesten til himmels, men ikke helt. - Vi kan ikke glemme desktop, konstaterer forskningsleder Knut-Arne Futsæter i TNS Gallup. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Trafikk fra mobil og nettbrett har økt mye de seneste 5-6 årene. Men i det siste har trafikken fra mobile enheter flatet ut, i forhold til desktop.

Det forteller forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Medier24. 

Og det baserer han på tall fra ComScore og TNS Gallups offisielle norske trafikkmålinger på TNSlistene.no, som omfatter de fleste store, norske nettsteder. 

60 prosent av trafikken fra mobil

Utviklingen viser nå at rundt 60 prosent av trafikken kommer fra mobil eller nettbrett, mens 40 prosent kommer fra PC eller Mac (desktop). 

Futsæter spår at det ikke er sikkert mobil vil vokse så mye på bekostning av desktop som vi har opplevd de siste årene.

- Jeg regner med at markedsandelene vil stabilisere seg, og at den sterke veksten for mobil vil avta i forhold til desktop, sier han. 

- Og det bør være av interesse for de som tror mobil vil overta alt, og at vi kan glemme desktop. Tvert i mot betyr det at norske medier fortsatt må tilrettelegge innhold for alle enheter, sier Futsæter. 

Dette er utviklingen for trafikkandeler på norske nettsteder. 

PS: Denne sier noe om andelen av trafikken, altså fordeling mellom enheter, og altså ingenting om veksten i trafikk. 

- Vi velger den største skjermen

Hvorfor blir det slik - og hvorfor bruker vi fortsatt PC?

Svaret er enkelt, mener Futsæter.

For eksempel er de fleste av oss fortsatt på jobb mange timer hver dag, og de som sitter på kontor, bruker fortsatt PC som verktøy. 

- Som for TV, handler det litt om at folk bruker flere skjermer - og man vil som hovedregel velge den enheten med størst skjerm, avhengig av hvor man er. Det vil si PC når du er på jobb, mobilen på offentlig transport og kanskje nettbrett hjemme i sofaen, sier Futsæter. 

Bak utflatingen ligger kan hende også at «alle» har fått smarttelefon og at veksten for anskaffelse av nettbrett har flatet ut: 

Hele 87 prosent av nordmenn har en såkalt smart mobil, mens 67 prosent av oss har nettbrett

- Det er høyere enn noe annet land vi kjenenr til. For eksempel ligger USA 20 prosent bak oss på begge enheter, sier Futsæter. 

Powered by Labrador CMS