Studentene i Trondheim kritiserer Norges største kulturfestival for å ha et oljeselskap som sponsor. Hvis mediene skal rekruttere fra en klimabevisst generasjon, er det på tide å brette opp ermene.
Her i Trondheim har det oppstått en interessant debatt om det er greit at studentfestivalen UKA lar seg sponse av Equinor.
Grønnvasking, skriver studentavisa Under Dusken om selskapets tilstedeværelse på festivalen. De mener det er paradoksalt å la et oljeselskap være sponsor for en festival rettet mot en generasjon opptatt av å redde klimaet.
Festivalsjefen sier derimot at de er avhengig av støtten fra sin hovedsponsor for å kunne arrangere festival i det omfanget de gjør. Studentene stilles derfor overfor følgende dilemma på Samfundet og i Dødens Dal i oktober 2019: Redde klimaet, eller høre Sigrid spille?
Etter ett år med flyskam, kjøttskam, oljeskam, og annen klimaskam, ser det ut til at pendelen er i ferd med å svinge fra et individfokus til mer ansvarliggjøring av de som driver samfunnet videre. Jeg snakker ikke om politikerne, men selskaper og bedrifter.
Til deg som ikke har skjønt signalet fra studentene i Trondheim, nå handler det om å være mest mulig grønn. Sagt på en annen måte: Grønnvask dere, før det er for sent!
Hvis ikke vil coworkingspacer og startups med plantebasert lunsj i nullutslippsbygninger stikke av med alle de nye hodene i fremtiden.
Så hva skal du og din mediebedrift gjøre for å tiltrekke dere unge, klimabevisste, ferdigutdannede mennesker?
Her er noen forslag til mediehusene:
- Dagbladet lar seg hacke fast en gang i måneden. Det sparer mye strøm i serverparken.
- NHST foretar klimabaserte nedbemanninger i DN og Morgenbladet, der ansatte med størst klimaavtrykk må ta sluttpakke. Sluttpakken består av aksjer i selskapene til de unge gründerne i D2-artikkelen «Lederstjerner».
- Dagsnytt18 flyttes til klokka 12 på formiddagen – det er enklere å komme seg frem med kollektivtransport til Marienlyst tidligere på dagen. Det vil kutte mange taxiturer.
- TV2 selger Premier League-rettighetene for en storsatsing på kortreist, norsk bedriftsfotball.
- Medier24 blir Medier5, det er ikke bærekraftig med så lange arbeidsdager.
Bransjen som helhet bør også ta grep:
- Neste år får kun én journalist møte opp ved finansministerens bolig om morgenen når statsbudsjettet legges frem. Det er ingen vits i at 30 redaksjoner kjører reportasjebil for å få de samme sitatene og bildene. Utvelgelsen skjer ved loddtrekning.
- Kostbar featurejournalistikk avvikles som sjanger. Det var uansett på tide.
- Alle blålysfotografer får en kvote for antall rykke-oppdrag i året. For eksempel annen hver bilulykke, og hver tredje brann. Som vi vet, rørleggere kan levere bilder.
Og til slutt: Bare bedrifter med organisasjonsnummer som slutter med et oddetall får arrangere julebord i år. Neste år er det partallsbedriftenes tur.