Hvilke saker ble mest delt på sosiale medier i sommer? Det kan du se i denne oversikten fra Retriever.
Selskapet analyserer og overvåker både de tradisjonelle og sosiale mediene - og konstaterer at den mest delte saken i sommer skapte nærmere 80.000 engasjementer.
Analysesjef Kristina Nilsen mener det er flere kjennetegn ved de mest delte sakene:
Det er gjerne kuriøse saker med personer i sentrum, gjerne mer emosjonelle enn tradisjonelle nyhetsartikler.
- Identitet er et viktig stikkord for saker som spres i sosiale medier. Det ser vi for eksempel i toppartikkelen om kropp, og artikkelen «Drittvoksen», sier Nilsen.
Et annet viktig trekk hun har sett over tid er at overskriftene endrer seg.
- Overskriftene må nå være fulle setninger. Det nytter ikke å kutte ut subjektet slik som norske aviser har holdt på med tidligere. «Slutter som toppsjef» eller «Slanket seg 100 kilo» er ikke en god nok overskrift, særlig ikke for sosiale medier, sier Nilsen.
Lengre titler funker - og avisene følger etter
Ifølge analysesjefen er det sosiale medier som format, og især Facebook, som krever mer info i selve overskriften for at den skal gi trafikk ved deling.
- En konsekvens av dette «formkravet» til titler i sosiale medier, er at forsidene på norske nettaviser også er i formidabel endring. Vi ser at mediene tilpasser seg formen - for å nå fram i de sosiale mediene, sier Nilsen.
Og hun holder fram en kjent språkrøkter med meget tradisjonell kunnskap, for å forsvare det moderne, digitale nyhetsspråket:
- Som tidligere direktør i Språkrådet, Sylfest Lomheim, har uttalt, så er det ingen annen formell språkstruktur som kan ta opp kampen med setningen, når det gjelder effektiv og direkte formidling.
- At deskene nå går over til fulle setninger istedet for kryptiske tabloid-overskrifter, er gledelig. Man kan faktisk si at sosiale medier har gjort nyhetsspråket og nyhetsgrammatikken bedre, mener Nilsen.
Clickbait er på vei ut
Omsider, vil kanskje noen si. For på veien til fulle setninger med informasjon om hva saken faktisk handler om, har deler av nettjournalistikken vært innom en fase med titler som - til tross for lengden - ikke forteller noe som helst om saken.
Eller kanskje til og med villeder. Men luretitler for å få klikk, er på vei ut. Og i hvert fall ikke noen oppskrift for ordentlig suksess, mener Kristina Nilsen:
- Når vi ser på listen over hvilke nyhetssaker som ble mest delt i sommer, er det lite typiske clickbait-overskrifter. Det tyder på at folk liker de nyhetssakene der overskriften faktisk forteller hva historien handler om.
- Og ingen vil vel lure sine egne Facebook-venner med en overskrift som går lenger enn den har dekning for i teksten, så for å oppnå deling i sosiale medier ser det ut til at det lønner seg for redaksjonene å være ærlig og redelig, legger hun til.
Her er de 20 mest delte sakene i sommer:
For ordens skyld: Lista forteller hvilke 20 saker som fra 1. mai til 31. august har skapt mest engasjement. Facebooks telleverk skiller ikke lenger mellom delinger, liker-klikk og kommentarer. Men som kjent spiller alle disse inn på synligheten i algoritmene.