NRK-profil Klaus Sonstad stilte opp i reklamer for nye Nærøysund kommune: Prosjektet kostet dem 400.000

Klaus Sonstad understreker at han ikke låner ut «Odin Jensenius»-karakteren til hva eller hvem som helst. – Det er veldig viktig for meg at det er relevant for karakteren, sier han og understreker at Odin er fra nettopp Namdalen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er en ny kommune, og vi vil gjøre folk oppmerksom på oss. I stedet for å kjøre enkle informasjonsvideoer, fikk vi med oss Klaus Sonstad på litt mer underholdende snutter, sier kommunikasjonsrådgiver Morten Wengstad i Nærøysund kommune.

Nærøysund er resultatet av at nåværende Vikna og Nærøy kommuner i Namdalen i Trøndelag slår seg sammen fra nyttår.

Wengstad forteller at de fikk med Klaus Sonstad i karakteren som Odin Jensenius – kjent fra duoen Are og Odin – for å gi videoene spredning også utenfor kommunen. Serien har fått navnet «Nææært på Nærøysund».

– Det er for de som bor her, men vi fikk med Odin for å bli lagt merke til av de utenfor.

Klaus Sonstad er ikke enig i at videoene kan ses på som reklame. Les hans tanker om serien lenger nede i artikkelen.

Kostet 417.000 kroner

Informasjonsvideoene utgjør kommunens hovedsatsing i kommunikasjonsbiten av prosjektperioden – altså perioden fra kommunesammenslåingen ble vedtatt til den finner sted. Kostnadene til serien utgjør 417.000 av et samlet budsjett på 1,5 millioner, opplyser Wengstad. 

– Kommunikasjonsbudsjettet på 1,5 millioner innebærer blant annet min lønn, og en informasjonsavis som har gått ut til innbyggerne. I tillegg til informasjonsvideoene. 

Han forteller at det er god interesse for videoene, og har de har fått gode tilbakemeldinger på de åtte episodene som foreløpig er publisert. 

– Episodene har totalt 70-80.000 visninger, noe som gir hver episode et snitt på oppunder 10.00 visninger. Det er ganske bra for en kommune med rundt 9000 innbyggere.

– Passet perfekt for Odin

Klaus Sonstad, som gjennom karakteren Odin Jensenius altså viser frem hva den nye kommunen har å by på, forteller at han ikke stiller Odin til disposisjon for hva som helst. 

–  Jeg har gjort lignende ting noen få ganger før, og det er veldig viktig for meg at det er relevant for karakteren. Jeg har gjort noen videoer som er tilknyttet landbruk, i tillegg til det her. Det er veldig passende siden Odin er fra Namdalen, så det var jo som jeg skulle skrevet oppdragsinstruksen selv. 

Karakteren Odin har blitt opparbeidet gjennom over 20 år, og ble for alvor kjent gjennom NRKs radioprogram Are og Odin, som gikk på lufta for første gang i 2002.

Sonstad er ikke enig i at videoserien er reklame.

– Odin har aldri gjort reklame, og det er heller ikke særlig aktuelt. Det er sånn her jeg liker å være. Tidligere har jeg vært knyttet til klimavennlige tiltak i landbruk. Alt har vært relevant, og opprettholdt en faglig integritet. Jeg er veldig bekvem med måten det er gjort på.

Han bedyrer imidlertid at Odin ikke bare er en NRK-karakter.

– Jeg alltid har vært frilanser, helt siden tidlig 2000-tall, og utviklet karakteren litt synkront til både radio og scene. Jeg har gjort show med Odin som ikke NRK har noe med å gjøre. Jeg har også vært med i en gruppe som heter Adamseplene, der Odin på en måte tok form, forklarer han.

I en tidligere utgave av denne saken kunne det virke som om Klaus Sonstad fikk betalt 400.000 for jobben. Dette stemmer ikke. Produksjon av filmene, inkludert honorar til aktører og produksjonsmedarbeidere, kostet totalt 417.000. Nærøysund kommune har ikke oppgitt honoraret til Sonstad. Medier24 beklager.

Powered by Labrador CMS