Klassekampen går mot strømmen - er Norges tredje største papiravis

– Det har vært usikre tider med korona og frafall av annonser. Da føles det bra å kunne feire at opplaget øker, sier sjefredaktør Mari Skurdal.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Klassekampen har det siste halvåret økt lesertallene på papir med 5000, og 117 000 leser nå papiravisa. Det viser de ferske lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Det betyr at Klassekampen er nå tredje størst på papir i landet.

Sjefredaktør Mari Skurdal forteller at det er veldig hyggelig lesning.

– Det har vært usikre tider med korona og frafall av annonser  Da føles det bra å kunne feire at opplaget øker, da det er det viktigste for oss, sier hun til Medier24.

Mens lesertallene for papiravisene fortsetter å falle, opplever Klassekampen det stikk motsatte: De siste årene har avisa hatt en solid vekst i antall papirabonnenter.

Skurdal tror fremgangen skyldes at de satser tungt på papir, og en digital papiravis som skiller seg fra andre norske nettaviser.

I mai fikk Klassekampen nye nettsider, noe som førte til en dobling i nettrafikken. 

– Vi forsto at det ikke var noen farbar vei for en digital omstilling for avisen vår. Vi valgte å fortsette å satse på papir. Samtidig har vi en fullverdig nettavis hvor du ikke går glipp av noe, sier Skurdal.

Hun sier at de ønsker å ta vare på det folk liker med papir, og tror at folk vil ha avisen fordi de finner noe nyttig der.

– Så lenge vi går inn i stridsspørsmålene i vår tid og leverer analyser, nyheter, utenriks og kultur, så er vi den avisen leserne våre trenger, sier hun.

Skurdal forteller at de ikke er ferdig med veksten, og poengterer at de hele tiden må tenke nytt.

– Vi må først å fremst ha mål for avisen. Vi vil satse mer på undersøkende journalistikk, ha mer ideologiske debatter og ta temperaturen på de politiske trendene i fremtiden, sier hun.

Lesertallene til Klassekampen øker igjen. Redaktør Mari Skurdal feirer med kake.
Powered by Labrador CMS