TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen, NRKs Egil Sundvor og Viaplays Kristian Oma håper å høre flere kvinnelige sportskommentatorer på norsk TV de neste årene.

Svenske medier tar grep for å få flere kvinnelige sports­kommentatorer – norske kanaler kan følge etter

Både TV 2, NRK og Viaplay ønsker seg flere kvinner i kommentatorboksen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Svenske TV4 og Fotbollskanalen har i disse dager lansert en egen utdanning for å rekruttere flere kvinnelige fotballkommentatorer.

Ifølge journalist Johanna Garå, har over 380 kvinner søkt om å få en plass på det nyopprettede programmet.

TV 2s sportsredaktør, Vegard Jansen Hagen, roser prosjektet.

– Et spennende og helt riktig initiativ, som har fått masse positiv og velfortjent oppmerksomhet, sier Jansen Hagen til Medier24 om ideen.

Nå forteller han at TV 2 kan komme til å gjøre det samme som sine svenske kollegaer.

– Ja, vi har svært gode relasjoner til TV 4 og følger med spenning deres erfaringer. Så langt ser det svært lovende ut med mange søkere og stor oppdrift.

– Dette er både inspirerende og nyttig erfaring vi kan dra nytte av i vårt arbeid, og det kan godt hende at vi skal skamløst kopiere det, sier Jansen Hagen.

NRK-redaktør roser prosjektet

NRKs sportsredaktør, Egil Sundvor, mener også at TV 4 og Fotbollskanalens grep er spennende.

Han sier han vil følge prosjektet med interesse, og åpner også for at NRK kan teste det.

– Vi er åpne for en slik fremgangsmåte, om den viser seg suksessfull. I dag har vi fått fram kvinnelige eksperter innen skiskyting, alpint og friidrett på andre måter, sier Sundvor til Medier24.

Viaplays sportssjef, Kristian Oma, synes det svenske kommentatorprosjektet virker lovende.

– Det er et ganske fremoverlent og fint prosjekt, synes jeg. Det er en måte å signalisere at bransjen er i utvikling og at vi trenger flere damer som markerer seg, sier Oma til Medier24.

– Langt ifra i mål

På spørsmål om hvorvidt Viaplay vil følge etter TV 4 og Fotbollskanalen, svarer sportssjef Oma at deres ambisjon er å rekruttere flere kvinner til alle roller.

Som eksempel viser han blant annet til at den olympiske gullvinneren Maren Lundby har kommet inn som hoppkommentator under deres sendinger.

I en situasjon der en mannlig og en kvinnelig jobbsøker har samme kvalifikasjoner, vil Viaplay ofte prioritere å ansette kvinnen, forteller Oma.

Han mener det er viktig at også kvinner er med på å formidle sportsjournalistikk.

– Om situasjonen er 50-50, går vi som en hovedregel for kvinnen, men ofte er det slik at maks 20–25 prosent av de som søker til våre stillinger er kvinner, sier Oma.

Han mener likevel at kjønnsbalansen i bransjen er i ferd med å bli jevnere.

– Jeg har vært i bransjen siden 90-tallet, og sammenlignet med hvordan det var da, har vi kommet veldig langt. Vi er imidlertid langt ifra i mål, og trenger nok del år til for å komme dit, sier Oma.

– Hva mener du kjennetegner en god sportskommentator?

– Man må ha litt trøkk i stemmen, og vite hvordan man bruker skalaen. Så må man selvfølgelig brenne for det man driver med, og være verbalt sterk, sier Oma til slutt.

Powered by Labrador CMS