Kjetil Try.

Sommerpraten:

Reklametopp Kjetil Try (60) irriterer seg over dårlig merket annonsørinnhold

Og bursdagsbarnet mener god journalistikk er viktigere enn noen gang.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. Nestemann ut er administrerende direktør Kjetil Try i Try-huset som fyller 60 år onsdag. 

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2019?

– Trump og Solskjær. I tillegg er journalistikken under press med dårlig økonomi, og går stadig nye veier som vi har ikke har gått før for å overleve. Jeg irriterer meg over annonsørinnhold som jeg stadig leser uten å skjønne at det er reklame. Sånne ting som journalister aldri ville gjort for fem år siden. God journalistikk er viktigere enn noen gang. 

– Hva er årets flause til nå?

– Har ikke registrert noe jeg vil kalle skikkelig flause, men har jo fått med meg at noen gikk uten klokke, også gjorde de visst ikke det likevel.

Kjetil Try

– Hvilken bransjeperson har inspirert deg i år?

– Mange å ta av her. Synes NRK gjør en fantastisk jobb, så da går rosen til sjefen sjøl, Thor Gjermund Eriksen.

– Hva gjør du i sommer?

– Etter Lions-festivalen i Cannes har jeg og familien hatt late dager på sommerstedet vårt på Bohuslänskysten. En øy uten biler, men med mange venner på besøk.

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– De fleste. Leser minst fire aviser hver dag, litt på sosiale medier og ser en time eller to på Dagsrevyen og CNN på kvelden. Også litt tennis, golf og sykkel på TV. Savner Reiseradioen, men noen familiemedlemmer vil ha det stille om morgenen, så da blir det jo sånn…

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar?

– Har kun vært sommervikar som badevakt, på Ulvøya for 43 år siden. Der var det mulig å snakke til de besøkende gjennom et høyttaleranlegg. Det likte jeg godt. Litt for godt syntes noen.

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?

– Hold hodet kaldt og spis mye is.

Powered by Labrador CMS