Daglig leder Sindre Beyer i TRY Råd har hentet inn hele ni PR-rådgivere det siste året - og ser stadig etter flere.

TRY Råd har vokst med sju rådgivere så langt i 2019 - slik skal de kapre PR-markedet

– Vi skal være både strategiske og kreative samtidig, sier daglig leder Sindre Beyer til Medier24, og avslører hvilke type rådgivere han ser etter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TRY Råd sørget for sjokkbølger i Medie-Norge da de hentet TV 2s politiske kommentator Mathias Fischer som ny rådgiver i forrige måned.

Ansettelsen er den foreløpig siste som føyer seg inn i rekken av flere nye signeringer til TRY Råd det siste snaue året. Totalt sju nye rådgivere har PR-byrået hentet inn så langt i 2019, mens tallet er ni for det siste drøye året.

Det betyr at TRY Råd nå teller 14 ansatte, og flere kan de bli, forteller daglig leder Sindre Beyer til Medier24. 

Daglig leder Sindre Beyer i TRY Råd (til venstre) og styreleder og reklamenestor Kjetil Try leter fortsatt etter nye folk å ansette.

– Ja, vi vil ansette flere. Vi er ute og kikker, men har ingen ambisjon om å ansette et bestemt antall innen en bestemt tid. Det er avhengig av prosjektene vi har, og ikke minst at man passer å jobbe på TRY-huset. Det er det viktigste, sier Beyer.

Og legger til:

– Det er faktisk ganske vanskelig å få til. Man kan ikke bare være et konsulenthode. Man må også ha interesse for våre andre fagfelt, sier han. 

– Kobler kreativitet, strategi og teknologi

For man blir ikke hentet til TRY-huset hvis man tenker snevert innen sitt kompetansefelt. 

– Det er mange som kunne jobbet her isolert sett. Men vi ønsker utelukkende å ansette folk som også har en interesse for de andre kreative fagene vi utøver på huset. Enten det er snakk om utviklere, motion-designere eller spillutviklere, sier Beyer.

Den tankegangen er ikke bare for moro skyld, påpeker han.

– Vi ønsker å bygge et miljø på TRY-huset der vi kobler kreativitet, strategi og teknologi. Det er både morsomt og viktig for oss, men det er også der vi møter kundenes behov best, sier Beyer

– Grunnet den økende digitaliseringen og store endringer i samfunnet, så kreves det fagmiljøer som går på tvers. Da er det faktisk lurt å for eksempel koble de som kan mye om norsk samfunnsliv og politikk, med noen som driver med spillutvikling, forteller han.

Har hentet flere mediefolk

Blant de ni rådgiverne som er hentet inn siden i fjor sommer er det flere tidligere mediefolk.

Foruten Fischer, ble også tidligere sjefredaktør i Vårt Land, Åshild Mathisen, ansatt som PR-rådgiver og partner tidligere i høst, mens tidligere DN-journalist Kristian Skard ble hentet inn i fjor høst.

Tidligere TV 2-journalist og SKUP-vinner Robin Idland Krüger har på sin side vært ansatt der siden våren 2017.

Mathias Fischer (til venstre) ble hentet av Sindre Beyer tidligere i høst.

Ifølge Beyer er det ikke en bestemt strategi at de henter tidligere mediefolk.

– I seg selv er ikke det viktig. Vi er først og fremst ute etter folk med den kunnskapen og kompetansen vi trenger. Men bakgrunn fra Medie-Norge er nyttig, sier han.

 

– Arbeidsmetodikken er bra

Beyer er nemlig klar på at tidligere journalister har noen egenskaper som gjør seg spesielt godt i PR-bransjen: 

– Det jeg merker med folk fra mediebransjen, foruten den gode samfunnsforståelsen, er at arbeidsmetodikken er bra. De er vant til å jobbe mot deadline, og gjerne deadlines hver dag. Det har en disiplinerende effekt når man skal jobbe med prosjekter, sier Beyer.

– I tillegg klarer de å gjøre god research og finne tall som gjør at våre reklamejobber blir bedre. Det som i reklamebransjen ofte kalles planning, det kan våre tidligere journalister utføre med glans. De leter etter og ser nyhetspoenger i tall, noe som gjør våre kampanjer bedre, forteller Beyer.

Den tidligere Arbeiderparti-politikeren - som blant annet var politisk rådgiver og statssekretær for statsminister Jens Stoltenberg - tror alle de nye rekrutteringene vil løfte TRY Råd og sørge for at de tar nye jafs av PR-kaken i Norge.

For visjonen for TRY Råd er klar:

TRY-huset i Oslo vokser seg stadig større, med Try Reklame, Try Apt, Try Opt og Try Råd.

 – Det er å være et miljø som både er strategiske og kreative samtidig. Tilbakemeldingene fra markedet er ofte at de strategiske byråer mangler det kreative. Samtidig er svakheten til mange kreative miljøer er at de mangler strategisk forankring og samfunnsforståelse, sier Beyer.

– Vår rolle i markedet er å knytte de to tingene sammen. Det klarer vi fordi vi er en del av økosystemet på TRY-huset. Det er vår visjon. Vi ønsker å gi merverdi til våre kunder, slik at de skal ha en konkurransefordel ved å være kunder hos oss, sier han. 

Powered by Labrador CMS