Fredag 1. november har bransjeavisen Rett24 eksistert i to år. Samme uke har avisen – som dekker rettsutvikling – slått alle sine egne trafikkrekorder, og toppet det hele med sitt første hastesitat fra NTB fredag.
Det feires med muffin på hjemmekontoret til avisens eneste ansatte Kjetil Kolsrud.
– Det er en spennende tid å drive nisjeavis. Dagens mediebilde er som skapt for nisjeaviser. Alle kan nå gjennom. Nisjeavisene erstatter på en måte de gamle spesialiserte reporterne som mediene hadde selv, sier Kolsrud til Medier24.
– Suveren når det smeller
Han forteller at uken har gått med til å dekke den såkalte NAV-saken, om trygdemottakere som har blitt uskyldig dømt, ettersom retten til å ta med seg trygdeytelser til andre EØS-land har vært praktisert feil.
Rett24 har vært først ute med flere av de store nyhetene i saken. Det skyldes spesialiseringen, tror Kolsrud.
– Det er jo spesialreporterens privilegium. Å bygge opp kildenettverk mellom stormene. I gamle dager var vi alle spesialreportere. Da skriver man småsaker mellom slagene, og er suveren når det smeller. I dag er «alle» generalister, og sliter når det smeller.
Det koster å skulle være god når det gjelder, og Kolsrud medgir at NAV-saken har gått utover nattessøvnen.
– Jeg har jobbet til klokken to om natta hver kveld. I går la jeg meg klokken 02.30.
Inspirert av Medier24
Men det er ikke bare denne uken det går bra for Rett24, allerede før NAV-saken sprakk var det klart at månedens klikkrekord ville bli slått. Ifølge Kolsrud dobles også omsetningen fra 2018 til 2019. Det betyr blant annet oppbemanning.
– Det er bare jeg som skriver fast, men jeg har gradvis utvidet bruken av eksterne, blant annet på kommentarer. Og så har jeg en stadig økende bruk av frilansere. Vi blir to fra nyttår. Han som er styremedlem sammen med meg, Runar Myklebust, går inn som forretningsutvikler fra nyttår. Det frigjør tid til redaksjonelt arbeid for meg, og gir en økt satsing på eksterne bidragsytere, sier han.
Kolsrud legger ikke skjul på at det er mer enn navnet Rett24 som ligner på Medier24.
– Idéen var jo å kombinere de to tingene jeg kan, nemlig jus og journalistikk. Så mente jeg å se et tomrom i lesermarkedet, og så hvor bra det gikk for Medier24. Jeg tenkte at «funker dette for journalister, så funker det for jurister også».
– Kommer det til å bli snakk om saker bak betalingsmur fremover?
– Enn så lenge er det utelukkende stillingsmarkedet som er forretningsmodellen, men igjen, jeg studerer Medier24, og ser suksessen dere har hatt med betalingsmur, og vurderer det hele tiden.