Direktør i Tinius-stiftelsen, Kjersti Løken Stavrum.

Mediestudenter får bok om jødehat av Schibsted-eier

Dette for å lære bort hva som skjedde under 2.verdenskrig, og hvilke rolle pressen hadde.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tinius-stiftelsen, som eier Schibsted, har kjøpt boken «Det norske jødehatet» av Bjørn Westlie. Denne skal gis til videregående skoler med medielinjer, folkehøyskoler og høyere utdanningsinstitusjoner med journalistikk-emner.

Dette skriver Vårt Land.

Bakgrunnen til at stiftelsen velger å gi bort boken er blant annet på grunn av Aftenpostens rolle under 2. verdenskrig. 

Direktør i Tinius-stiftelsen, Kjersti Løken Stavrum, forteller til Vårt Land at de vil bidra til at «de som vokser opp kan bli kjent med hva som skjedde under 2. verdenskrig og kunne tolke faresignaler».

– Da Westlies bok kom ut, tok Aftenpostens daværende sjefredaktør kontakt med oss, og vi var alle enige om at Aftenposten burde være tydelig og frempå da boken kom ut. 3. oktober hadde avisen en leder med tittelen 'Da Aftenposten sviktet', og der står det en setning, som jeg mener er nøkkelen, nemlig at «Aftenposten var den største av disse avisene».

I boken skriver Bjørn Westlie om hvordan norske aviser som kom ut under krigen, bidro til å spre antisemittiske propaganada. 

Powered by Labrador CMS