Kjersti Løken Stavrum.
Foto: Kent Olsen
Dette ser Schibsted Media-toppen mørkt på for 2025
Kjersti Løken Stavrum ser spesielt mørkt på én ting for året som kommer. Den største utfordringen i 2024 var Schibsted-splitten.
I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.
Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet ansvarlig Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius og styreleder i Schibsted Media.
– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du vil skje i 2025?
– Videreutviklingen av KI med stadig nye produkter og hvordan KI blir tatt i bruk, er uten sidestykke det mest interessante som skjedde i år. KI vil få ytterligere kraft i 2025. Da vil vi se flere dyptgripende endringer som følge av en mer ustrakt bruk. Vi kommer forhåpentlig til å ha mange gode og kloke diskusjoner om kompleksiteten i dette.
– Hva var den største utfordringen dere stod i i 2024?
– Det åpenbare svaret her er at Schibsted ASA ble delt i to selskaper, Schibsted Media har etablert seg som et eget selskap med et nytt styre som på rekordfart har gått fra 0 til 100.
– Hva blir de største satsingene for dere neste år?
– Schibsted Media har en vedtatt strategi om å satse mer og sterkere på nyheter, sport og underholdning via lyd og levende bilder i tillegg til tekst. Det blir hovedoppgaven for styret i Schibsted Media fremover å forholde seg til den.
– Blir 2025 tiden for oppbemanning?
– Det tror jeg ikke.
– Hva er du optimistisk for i mediebransjen, og er det noe du er pessimistisk over?
– Jeg er optimistisk når det gjelder mediebransjens evne til å snu seg raskt i møte med nye utfordringer. Og så tror jeg bransjen vil høste noen fordeler av det jeg tror vil bli en større generell bevissthet om betydningen av faktasjekket og ansvarlig informasjon i møte med enkle måter å fikse og jukse på. Jeg ser mer mørkt på om konkurransevilkårene overfor de store teknologiselskapene vil bli mer rettferdig i 2025.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no