Elling Finnanger Snøfugl, Kirsten McDonagh og Nils Lian

St. Olavs hospital er første norske sykehus med egen podkast. «Diagnose» gikk rett inn på topplista

- Vi gjør det fordi vi ønsker å nå befolkningen der de er, forteller kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag lanserte sykehuset sin egen podkast «Diagnose», som skal formidle helsestoff.

Podkasten produseres og lages av kommunikasjonsrådgiverne Kirsten McDonagh, Elling Finnanger Snøfugl - og redigeres av Nils Lian.

- Vi kom i gang i vår, og har kjøpt enkelt utstyr. Det er litt morsomt at vi må skru fast mikrofonene i vinduskarmene, for alle bordene på sykehuset har en skrå vinkel under. Det er ganske hjemmesnekret, med andre ord, ler McDonagh.

Podkasten har levd bare noen dager, men har allerede havnet i topp 5-sjiktet på topplista i iTunes. Første episode handlet om sinne.

- Ikke redde for å snakke om tabuer

Kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne forteller til Medier24 at innholdet skal være historier, kunnskapsspredning og formidling av helsestoff.

Kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne ved St. Olavs hospital.

- Vi gjør det fordi vi ønsker å nå befolkningen der de er, og på nye plattformer. St. Olavs hospital har ca 10.000 ansatte, og det finnes utrolig mye kompetanse her. Det er viktig å fortelle befolkningen om ny forskning og behandlingsmåter, sier hun og fortsetter:

- Vi er ikke redde for å snakke om tabuer, siden podkast er et medium der du fint kan skjule hva du hører på, sier Kvikne og henviser til første episode om sinne.

- Vi vet at mange vil kjenne seg igjen i temaet, enten som utøver eller offer for vold i nære relasjoner. Kanskje det kan bidra til at flere oppsøker hjelp?

Tidlig med å ta i bruk nye medier

St. Olavs hospital er første sykehus som lanserer podkast. McDonagh, som selv har bakgrunn fra radio i NRK, sier at de, som et av landets største sykehus, ønsker å være der folk er.

St. Olavs hospitals podkast «Diagnose».

- Vi når mange på våre kanaler nå, men det er særlig de unge som er vanskelig å nå på tradisjonelle flater. Vi er hele tiden på hugget etter å ta i bruk nye medier, sier hun og viser til at sykehuset var tidlig ute på Facebook, Snapchat og andre sosiale medier.

- Det er viktig at samfunnsengasjerende stoff som helsevitenskap kommer ut til befolkningen. Det var utenkelig for bare noen år siden, da vi fortsatt ga ut papiravis som internkommunikasjon.

Powered by Labrador CMS