Fredag lanserte sykehuset sin egen podkast «Diagnose», som skal formidle helsestoff.
Podkasten produseres og lages av kommunikasjonsrådgiverne Kirsten McDonagh, Elling Finnanger Snøfugl - og redigeres av Nils Lian.
- Vi kom i gang i vår, og har kjøpt enkelt utstyr. Det er litt morsomt at vi må skru fast mikrofonene i vinduskarmene, for alle bordene på sykehuset har en skrå vinkel under. Det er ganske hjemmesnekret, med andre ord, ler McDonagh.
Podkasten har levd bare noen dager, men har allerede havnet i topp 5-sjiktet på topplista i iTunes. Første episode handlet om sinne.
- Ikke redde for å snakke om tabuer
Kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne forteller til Medier24 at innholdet skal være historier, kunnskapsspredning og formidling av helsestoff.
- Vi gjør det fordi vi ønsker å nå befolkningen der de er, og på nye plattformer. St. Olavs hospital har ca 10.000 ansatte, og det finnes utrolig mye kompetanse her. Det er viktig å fortelle befolkningen om ny forskning og behandlingsmåter, sier hun og fortsetter:
- Vi er ikke redde for å snakke om tabuer, siden podkast er et medium der du fint kan skjule hva du hører på, sier Kvikne og henviser til første episode om sinne.
- Vi vet at mange vil kjenne seg igjen i temaet, enten som utøver eller offer for vold i nære relasjoner. Kanskje det kan bidra til at flere oppsøker hjelp?
Tidlig med å ta i bruk nye medier
St. Olavs hospital er første sykehus som lanserer podkast. McDonagh, som selv har bakgrunn fra radio i NRK, sier at de, som et av landets største sykehus, ønsker å være der folk er.
- Vi når mange på våre kanaler nå, men det er særlig de unge som er vanskelig å nå på tradisjonelle flater. Vi er hele tiden på hugget etter å ta i bruk nye medier, sier hun og viser til at sykehuset var tidlig ute på Facebook, Snapchat og andre sosiale medier.
- Det er viktig at samfunnsengasjerende stoff som helsevitenskap kommer ut til befolkningen. Det var utenkelig for bare noen år siden, da vi fortsatt ga ut papiravis som internkommunikasjon.